'De perfecte combi van techniek en klantenservice'

 

“Als OPS Core administrator verhelp ik storingen waarbij er geen verbinding met OPS Core gemaakt wordt. Dit systeem houdt onder andere bij hoeveel afdrukken er door de machines gemaakt zijn, wanneer er toners besteld moeten worden of onderhoud gepleegd” vertelt Max. “Ik werk nauw samen met de Servicedesk en help klanten voornamelijk telefonisch. Soms kijk ik ook op afstand mee via een remote support tool. En lukt het niet om de storing te verhelpen, dan stuur ik er een service engineer op af.”
 

Vaste werkplek
De technische kennis en ervaring die Max gedurende zijn loopbaan opdeed, komt hem nu goed van pas. “Ik heb tien jaar gewerkt voor een detacheringsbureau in de IT, waar ik begon als servicedesk medewerker en doorgroeide naar teamleider en voorman van een migratieteam. Ik werkte voor verschillende opdrachtgevers, dus ik kon bij heel veel bedrijven in de keuken kijken. Hoewel die afwisseling leuk is en ik hier veel van heb geleerd, miste ik een vaste werkplek waar je écht deel uitmaakt van een team.”
 

Maatjes
Die vaste plek vond Max binnen Konica Minolta. Er is, naar eigen zeggen, vrijwel geen collega die hem niet kent. “Het leukste van het werk vind ik de interactie met collega’s. Ik zoek iedereen actief op, ook als ze aan de andere kant van het kantoor zitten. In mijn directe collega’s heb ik echt mijn maatjes gevonden. We werken prettig samen, kunnen met elkaar lachen en hebben het over van alles. Het gaat (te) vaak over mijn twee katten, Ketchup en Mayo. Laatst hadden we een discussie over de zin en onzin van kunstmatige intelligentie. En een terugkerend thema is de ‘zilveren vriend’, de befaamde zelfgebakken cake van Kees.”
 

Ons kent ons
Ik vind het ook fijn dat Konica Minolta een hele platte organisatie is. Natuurlijk is er een hiërarchie, maar die is niet echt voelbaar. Je kunt gemakkelijk met iedereen een praatje maken en bijvoorbeeld op een directielid afstappen. De ons kent ons cultuur van het familiebedrijf dat het ooit was, is er wat dat betreft nog steeds, terwijl we deel uitmaken van een internationaal bedrijf.”Dat ook de functie van Max internationale aspecten heeft, was voor hem een aangename verrassing. “Sommige klanten kopen de machines in Nederland, maar plaatsen ze over de grens. Bijvoorbeeld een winkelketen met vestigingen in meerdere landen. Om deze machines goed te verbinden, werk ik samen met Konica Minolta collega’s in andere Europese vestigingen. Dat is niet altijd makkelijk, maar complexe problemen oplossen vind ik juist leuk. En ik spreek naast Engels een klein woordje Duits en Frans, dus dat is altijd een leuke binnenkomer.”
 

Toekomst
Zijn ambitie binnen het bedrijf? “De hele OPS Core dienst eigen maken” vertelt Max. “Ik heb het afgelopen anderhalf jaar veel geleerd, maar ik leer nog steeds. Ik vind het prettig dat ik een duidelijke opdracht heb meegekregen en verder zelf invulling geef aan mijn werkzaamheden. Als specialist kan ik ook proactief adviseren en invloed uitoefenen op processen. Bijvoorbeeld om het installatieproces van nieuwe machines te verbeteren, iets waar ik nu mee bezig ben. In de toekomst kan ik wellicht een stap maken in de richting van consultant. Een functie dichter bij de klant, maar wel met een sterke binding met de backoffice.”

 
quotation marks

De ons kent ons cultuur van het familiebedrijf dat Konica Minolta ooit was, is er nog steeds. Terwijl we deel uitmaken van een internationaal bedrijf

Max Wittenburg

OPS Core Administrator