Voorspellingen voor de label- en verpakkingsindustrie voor 2025 – inzichten van Konica Minolta

| 13 januari 2025

Na een aantal lastige jaren in de label-, decoratie- en verpakkingsindustrie, waaronder corona en een krimp van de markt in 2023, zijn de vooruitzichten voor het komende jaar duidelijk rooskleuriger.


Gezien het feit dat de vraag naar labels nauw samenhangt met het totale verpakkingsvolume en het feit dat digitale productie nu als mainstream wordt beschouwd in de labelconversie-industrie, ontstaan er veel nieuwe zakelijke mogelijkheden in vele sectoren. Drie belangrijke trends hebben hier invloed op.

Trend 1: AI en automatisering 

Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning zijn beide belangrijke factoren in het stimuleren van automatisering en de grote vooruitgang op deze gebieden zal naar verwachting grote invloed hebben op de ontwikkelingen in de industrie. Deze technologieën maken het mogelijk end-to-end ecosystemen te creëren die processen van ontwerp tot productie stroomlijnen.  

Digitaal printen maakt precisie, flexibiliteit en snelheid mogelijk en fungeert daarom nu als hoeksteen voor bedrijven die zich moeten zien te handhaven in een landschap dat korte doorlooptijden en kleinere oplagen vereist. De integratie van AI stelt bedrijven in staat om kansen opnieuw vorm te geven, de efficiëntie te verbeteren en afval te verminderen. 

Trend 2: Slimme labels en digitale transformatie  

Er zal steeds meer gebruik worden gemaakt van slimme labels waarin vaak technologie zoals RFID-tags en NFC wordt geïntegreerd. Volgens IDTechEx zal de Europese markt voor RFID-labels tegen 2027 naar verwachting € 2,5 miljard waard zijn. Deze labels zullen in toenemende mate worden geïmplementeerd in warehousing en logistiek beheer of worden gebruikt als promotielabels.  

De voorschriften voor de vermelding van inhoud, zoals allergenen en voedingsinformatie (vaak in meerdere talen), worden steeds strenger, wat de groei van de digitale productie verder stimuleert. 

Trend 3: Het pad effenen voor premiumisering 

En we zien een groeiende trend in de richting van premiumisering voor voornamelijk klantgerichte producten in de voedingsmiddelen- en drankensector. Merken willen meer opvallende labels. Met name bij hoogwaardige toepassingen zien we dat de vormgeving van het label de consument sterk beïnvloedt bij de aankoopbeslissing. Dat betekent ook dat er steeds meer gebruik zal worden gemaakt van creatieve decoratie en het is een van de redenen waarom de sector kan rekenen op duurzame groei.  

We zien dat de opmars van de digitale markt ten koste van de traditionele markten gestaag doorgaat, nu converters hun houding ten opzichte van labels veranderen en dat de digitale markt zich sterk richt op flexibele verpakkingen via een digitale route en ook steeds meer op de voordelen van decoratie.  

Deze visie wordt ondersteund door experts. "De belangrijkste trends wat het printen van labels betreft, houden verband met de toenemende toepassing van digitale technologieën, de toenemende acceptatie van automatisering en de evolutie van software, vaak door de integratie van kunstmatige intelligentie, om print- en afwerkingsprocessen te beheren," aldus analist Smithers1

Digitaal printen - de katalysator voor groei 

Uit het rapport van Smithers2  blijkt dat na een krimp van de markt in 2023 (voornamelijk als gevolg van de dalende vraag naar labels die tijdens de coronajaren was opgebouwd, hoewel de printvolumes minder werden geraakt), de groei weer is hervat en naar verwachting de komende vijf jaar zal aanhouden, tot 4,4% CAGR qua volume en 3,8% CAGR qua waarde in 2029. De markt voor geprinte labels werd in 2024 gewaardeerd op 44,8 miljard dollar met een volume van 1,34 biljoen A4-equivalenten.
 

West-Europa zal in 2024 goed zijn voor 221,1 miljard A4-equivalenten met een waarde van $ 9,5 miljard. Dat is een aandeel van 16,5% per volume en 21,3% per waarde van de wereldwijde markt voor geprinte labels, aldus Smithers3. Naar verwachting zal deze groei in de vijf jaar tot 2029 met 2,4% CAGR aanhouden, zowel per volume als waarde, tot 248,3 miljard A4-equivalenten, met een geschatte waarde van 10,7 miljard dollar.

Ook andere deskundigen voorspellen in de toekomst een groei voor labels, ook al erkennen zij de onzekerheid die heerst in het huidige bedrijfsklimaat gezien de mondiale gebeurtenissen die het vertrouwen beïnvloeden. 

In een rapport4 wees Philippe Voet, voorzitter van FINAT, op statistieken waaruit blijkt dat het volume van door de converters aangekochte labelvoorraden in de eerste helft van 2024 met 26% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, waarbij wel gezegd moet worden dat dit percentage in het derde kwartaal afnam tot 19,5%. "Maar nog steeds een opmerkelijke ommekeer na de daling van 25,8% in 2023," aldus Voet. Deze gegevens zijn samengesteld door onderzoeksexperts AWA Alexander Watson Associates die melding maken van5 "een optimistische kijk op de toekomst dankzij een aantal marktverschuivingen en dynamische ontwikkelingen". 

Verschuiving naar een digitale mentaliteit 

De productieomgeving van geprinte labels zal een enorme transformatie blijven ondergaan. Traditioneel bestond deze omgeving uit oplagen van duizenden exemplaren met lange doorlooptijden, maar tegenwoordig ligt de nadruk op kleine en middelgrote oplagen met korte doorlooptijden. 

Analoge processen zullen een kleiner percentage van het totale printvolume gaan vormen, aldus Smithers6. Naar verwachting zal in 2029 9,7% van het volume en 27,5% van de waarde van alle labels digitaal worden geprint, hetgeen de financiële voordelen benadrukt. "Deze verschuiving wordt gestimuleerd door de toenemende acceptatie van digitale printprocessen door labelconverters die de mogelijkheden ervan inzien," zegt het rapport. ''Digitaal printen, ooit alleen gebruikt voor kleine oplagen, is uitgegroeid tot een mainstreammethode voor labelconversie.'' 

De voortdurende groei is te danken aan de mate van flexibiliteit die de digitale printtechnologie biedt en die vele uitdagingen op het gebied van labels helpt verminderen. Bovendien verlaagt deze technologie de afval- en voorraadkosten, waardoor de toeleveringsketen veerkrachtiger wordt. 

Het pad effenen voor innovatieve partnerschappen 

We blijven nauw samenwerken met onze klanten om hen te helpen mogelijkheden op andere manieren vorm te geven. Een voorbeeld op het gebied van labels is onze Oostenrijkse klant SONNENTOR die onze AccurioLabel 230-pers gebruikt als onderdeel van hun Konica Minolta-technologieportfolio. 

Dankzij de digitale productie kan het bedrijf de labels voor zijn kleurrijke kruiden- en fruitthee in verschillende talen produceren voor wereldwijde verkoop. "We kunnen onze labels en ons reclamemateriaal zeer flexibel produceren en dat betekent minder papierafval en ongebruikt materiaal," zegt Gerhard Leutgeb, de CEO van SONNENTOR. 

Dynamische productie-efficiëntie en creativiteit  

Bij Konica Minolta hebben we de snel evoluerende sector al geholpen door de zeer veelzijdige AccurioLabel 400 (het nieuwste lid van onze toonaangevende (Infosource) AccurioLabel-familie) te combineren met de JETvarnish 3D Web-systemen van MGI. Dat maakt op dynamische wijze efficiëntie en creativiteit mogelijk op het gebied van digitale labelproductie.  

Een van de voordelen van deze combinatie is de empowerment van drukkerijen die worstelen met stijgende materiaalkosten en tekorten aan arbeidskrachten – twee uitdagingen waar we ook in de nabije toekomst nog steeds mee zullen worstelen. 

Wat 2025 ook zal brengen, we kijken vol vertrouwen een betere toekomst tegemoet op het gebied van labels, verpakkingen en decoratie. En met het vooruitzicht van de Labelexpo in Barcelona in september, kijken we ernaar uit om u weer persoonlijk te ontmoeten. 


1 Smithers: The Futures of Printed Labels to 2029, Executive Summary, pagina xxxii  
2 Smithers: The Future of Printed Labels to 2029, Executive Summary, pagina xxvii 
3 Smithers: The Future of Printed Labels to 2029, Label Printing Geographic Markets, pagina 158 
4 FINAT Radar 25, The European Narrow Web Market, Q3 2024 
5 ''A Turnaround in Labeling and Product Decoration Market with a Positive Outlook on the Horizon'', AWA Persbericht, maart 2024 
6 Smithers: The Future of Printed Labels to 2029, Label Printing Geographic Markets, pagina 85 

News

News