Share
Er zijn veel spannende ontwikkelingen gaande op het gebied van industrieel en commercieel drukwerk, maar op welke moet u zich richten in 2025?
Industry 5.0 benadrukt de symbiotische relatie tussen mens en technologie en erkent de onschatbare bijdrage van medewerkers aan het voortdurende succes van printbedrijven. Door de kracht van nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en ‘smart factory' te benutten, ontstaan nieuwe mogelijkheden dankzij digitale transformatie die de workflows van bedrijven optimaliseert en routinetaken automatiseert, wat ook als een trend wordt gezien in drupa's Print Horizons Report. "Alle printbedrijven, ongeacht grootte, regio of markt, moeten de seismische verschuivingen in de printindustrie als gevolg van digitalisering erkennen1." In datzelfde rapport wordt ook het volgende duidelijk gemaakt2: "We beginnen allemaal alleen nog maar de kracht, het bereik en de mogelijkheden van generatieve AI te begrijpen." Nieuwe technologieën kunnen ook waardevolle tijd vrijmaken voor werknemers, zodat zij zich kunnen richten op meer winstgevende activiteiten. Medewerkers zullen samenwerken met geavanceerde technologie en AI-robots op basis om werkprocessen te verbeteren. Robots en cobots (een collaboratieve robot die in een gedeelde werkruimte met mensen samenwerkt) maken allemaal deel uit van onze visie op het benutten van mogelijkheden en digitale transformatie in de printkamer van de toekomst. Open workflowsystemen die creativiteit bevorderen en een personeelsbestand stimuleren dat klaar is voor succes in het digitale tijdperk maken het printbedrijven mogelijk deze toekomst te omarmen. Zo kunnen ze omgaan met de complexiteit van de digitale transformatie en het volledige potentieel van Industry 5.0 benutten.
Dit is ook een van de redenen waarom meer automatisering en innovatieve end-to-end ecosystemen in 2025 hoog op elke agenda zullen blijven staan. Het zijn essentiële drijfveren voor zowel klanten als merken en leveranciers. De interesse in de technologische evolutie van de ‘smart factory' die Konica Minolta samen met MGI (MGI Digital Printing Systems) demonstreerde tijdens drupa 2024 bevestigt dit. Zowel grote als kleine bedrijven waren geïnteresseerd in meer connectiviteit. Ze wilden zien hoe afzonderlijke processen zoals foiling, vernissen, printen, vouwen en drogen kunnen worden gecombineerd in één volledig geïntegreerde productielijn. AlphaJET van MGI toonde de voordelen van een complete single-pass-fabriek. Dit dient ook te worden beschouwd vanuit het kader van arbeidstekorten. In navolging van de discussie van vorig jaar over de uitdagingen van het vinden en behouden van geschoolde medewerkers, zal automatisering steeds meer in het productieproces worden geïntegreerd. Jonge mensen die aan het werk gaan, beschouwen digitale printmachines als meer hightech dan analoog. Dit standpunt wordt ondersteund door Smithers3, die eraan toevoegt dat digitaal printen "meer mogelijkheden biedt voor loopbaanontwikkeling en werktevredenheid". Dit helpt bij het behouden van medewerkers en het aantrekken van nieuwe medewerkers. De onstuitbare verschuiving van analoog naar digitaal printen is ook een drijvende kracht achter verandering. Deels ook vanwege het vermogen om de milieueffecten van printwerk tot een minimum te beperken4. Op die manier wordt drukwerk met een hoge toegevoegde waarde efficiënt gebruikt en wordt de milieu-impact van deze materialen, die de uitdagingen van massaproductie en -afval met zich meebrengen, sterk verminderd. Experts voorspellen ook groei, met name voor digitale inkjet, omdat de lithomarkt in het algemeen blijft krimpen. In de woorden van Smithers5 : "Met digitaal kunnen uitgevers en marketeers nuttige dingen bereiken die met analoog printen niet mogelijk zijn, zoals variabele data, itemversies, unieke codes en personalisatie met links naar de virtuele wereld."
De inkjet- en tonermarkt zal blijven groeien, waarbij de verkoop6 van nieuwe digitale tonersystemen in 2026 voor het eerst de verkoop van analoge systemen zal overschrijden. Inkjet zal het grootste deel van de stijging voor zijn rekening nemen. Volgens analisten7 "worden nieuwe methoden en innovaties mogelijk" nu digitale inkjet steeds meer voet aan de grond krijgt. Inkjetprinten is het "meest dynamische proces dat wordt gebruikt in grafisch drukwerk, labels en verpakkingen," aldus Smithers.8 "In 2024 komt het totale inkjetvolume overeen met meer dan 1,06 biljoen A4-prints, een markt van 91,3 miljard dollar, vergelijkbaar met de waarde van 2022. Wat de huidige waarde betreft en met inachtname van de gevolgen van de inflatie in veel regio's, zal het printvolume van inkjet tot 2029 toenemen met 8,0% CAGR en naar 1,73 biljoen A4-prints.
De mogelijkheid om moeiteloos digitale decoratie te leveren, zal de volgende grote stap voorwaarts zijn op het gebied van commercieel en industrieel printen. Voor printactiviteiten is het een kans om echte waarde toe te voegen, zoals blijkt uit Adding Value to Digital Printing van NAPCO Research. Daaruit blijkt dat kopers bereid zijn meer te betalen voor de verfraaiing van drukwerk. "De hoogste premies werden gemiddeld genomen betaald door respondenten die zeggenschap hadden over de verpakking en display van producten," vermeldt het rapport9. Vooral op het gebied van labels presteert decoratie goed. Bron: NAPCO Research10
ESG-verplichtingen (Environmental, Social en Governance, oftewel milieu, maatschappij en bestuur) zullen de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten blijven bepalen, aangezien deze een duurzamere toekomst en een eerlijkere wereld ondersteunen. Bedrijven overal ter wereld blijven werken richting zero waste in 2050, maar veel bedrijven vinden dat lastig. Digitale productie kan hun hierbij helpen door alleen te produceren wat nodig is wanneer het nodig is. Onderzoek van Konica Minolta11 toont aan dat het gebruik van digitaal drukwerk al met 150% is toegenomen sinds corona en deze trend zal naar verwachting aanhouden in 2025. Konica Minolta heeft beloofd in 2050 meer dan 90% gerecyclede grondstoffen te gebruiken voor haar producten. Met dat doel voor ogen streeft het bedrijf ernaar materialen zo vaak mogelijk te hergebruiken en te recyclen, zodat de hoeveelheid afval en het verbruik van natuurlijke grondstoffen wordt geminimaliseerd. Bron: Konica Minolta12
In de toekomst zullen alle processen meer verbonden zijn in de cloud met digitale workflows. In het eigen onderzoeksrapport van Konica Minolta13 staat dat het tempo van de digitalisering en bijvoorbeeld de druk van strengere regelgeving een herwaardering afdwingen van de mogelijkheden die cloudoplossingen bieden, hoewel het mkb deze overstap langzamer maakt dan grote bedrijven. Het bevestigt echter dat14: "de adoptie van cloudgebaseerde oplossingen door bedrijven is versneld doordat de voordelen van meer voorspelbare kosten, verbeterde beveiliging en veerkracht, en meer mobiliteit organisaties hebben geholpen veel flexibeler en efficiënter te werken." Digitale transformatie bespaart op IT-beheer, verbetert de beveiliging en verlaagt de printkosten. Door handmatige processen overbodig te maken en productiestappen te automatiseren, worden frustraties en zorgen weggenomen bij organisaties. En het helpt ook om de hoeveelheid materiaal en afval te verminderen. De EcoVision-strategie van Konica Minolta richt zich op manieren om de natuurlijke bronnen van onze planeet op verantwoorde wijze te redden.
Een gezamenlijke aanpak maakt het gemakkelijker om de vele operationele, ecologische en sociale, politieke en financiële uitdagingen waarmee bedrijven in 2025 worden geconfronteerd het hoofd te bieden. Samenwerking met belangrijke partners draagt bij aan het definiëren van duidelijke stappen en het realiseren van verbeteringen die een gezonde groei stimuleren. Konica Minolta maakt zich sterk voor een duurzame nalatenschap en heeft in 2025 nog een reden om een feestje te vieren: het 20-jarig jubileum in de commerciële printindustrie. Tijdens die 20 jaar van innovatie hebben de behoeften van klanten gefungeerd als katalysator voor passie en toewijding. Deze hebben geleid tot het opbouwen van betekenisvolle één-op-één connecties en een steeds spannender toekomst. 1 Drupa Print Horizons Report, Executive Summary, pagina 1 2 Drupa Print Horizons Report, Executive The Impact of Artificial Intelligence, pagina 7 3 Smithers: 'The Future of Inkjet Printing to 2029, Key Drivers and Trends, pagina 29' 4 Konica Minolta: 'Energy & Resource Saving with the AccurioJet KM-1e, Initiatives in the Market', pagina 5 5 Smithers: 'The Future of Inkjet Printing to 2029, Key Drivers and Trends', pagina 21 6 Smithers: 'The Future of Global Print Equipment Markets to 2028, Executive Summary', pagina xxiii 7 Smithers: 'The Future of Inkjet Printing to 2029, Key Drivers and Trends', pagina 25 8 Smithers: 'The Future of Inkjet Printing to 2029, The Topline', pagina 7 9 NAPCO Research, Adding Value to Digital Printing, Premiums Charged and Paid for Enhancement, pagina 18 10 NAPCO Research, Adding Value to Digital Printing, Premiums Charged and Paid for Enhancement, tabel op pagina 18 11 Konica Minolta: 'Energy & Resource Saving with the AccurioJet KM-1e', Initiatives in the Market, pagina 5 12 Konica Minolta: 'Energy & Resource Saving with the AccurioJet KM-1e', Initiatives in the Market, pagina 5 13 Konica Minolta: 'From a Hesitant Leap of Faith to a Confident Step Forward, Cloud Service Use by SME', pagina 5 14 Konica Minolta: 'From a Hesitant Leap of Faith to a Confident Step Forward, Cloud Service Use by SME', pagina 2
09 januari 2025
20 juni 2024
28 mei 2024
15 maart 2024
11 januari 2024