Print is mijn business

Hoe meer te verkopen met social commerce

Social commerce is een lucratief terrein voor digitale printbedrijven. Hoe te engageren op Facebook, Instagram of TikTok voor meer verkoop.

24.08.2023
3 minuten 3 minuten
Inhoudstafel
Social commerce is nog steeds ongekend terrein voor veel grafische ondernemingen. Toch is het erg eenvoudig om op sociale netwerken uw klantenbestand uit te breiden en uw eigen brand awareness te vergroten. Als u een advertentie plaatst, kunt u vaak zien dat de interesse van de klant naadloos overgaat in een bestelproces. Maar creëert u ook een aangename shopervaring? We laten een aantal uitgangspunten zien die aangeven hoe social commerce de groei van bedrijven in het digitale tijdperk bevordert.

Social commerce - verkopen via social media - is tegenwoordig een algemeen geaccepteerd gebruik en kan zelfs een pijler van uw bedrijfsmodel worden. Als grafische onderneming moet u daarom zeker kijken of social commerce iets voor u kan zijn. Het biedt u de kans om uw klantenbestand uit te breiden en de verkoop te vergroten. Met socialmediaplatforms kunt u een breder publiek bereiken en op een interactievere en persoonlijke manier in contact treden met potentiële klanten. Toon uw producten in visueel aantrekkelijke berichten, deel ervaringen van klanten en bied opties aan om met een klik te kopen. Daarnaast kan social commerce grafische ondernemingen helpen om brand awareness en loyaliteit op te bouwen en inzicht te krijgen in de voorkeuren en het gedrag van hun klanten door middel van analyses en social listening-tools. 

Social commerce in de praktijk: hebt u al een knop 'Shop nu'?

Social commerce werkt doorgaans door e-commercefuncties in socialmediaplatforms te integreren. Dit begint met een grafische onderneming die zijn producten of services op zijn socialmedia-accounts presenteert en idealiter regelmatig foto's of video's van zijn producten deelt. Het is de moeite waard om in aanvulling hierop advertenties te plaatsen. De algoritmen van social media zorgen ook voor gepersonaliseerde suggesties voor producten op basis van het gebruikersgedrag en de interesses van potentiële klanten. Verkopen is heel iets ander dan adverteren. Degenen die rechtstreeks via social media willen verkopen zonder onderbreking, moeten overwegen om een 'Shop nu'-knop te integreren, producttags aan afbeeldingen toe te voegen of misschien zelfs binnen het platform een volledige online shop op te zetten. Klanten kunnen producten ontdekken, door catalogi bladeren, beoordelingen lezen en aankopen doen zonder dat ze de socialmediaomgeving hoeven te verlaten. Dit gemak en deze eenvoud dragen bij aan een soepele koopervaring, verlagen de drempel tot aankoop en kunnen de conversie verhogen. 

Groter bereik, nieuwe klanten 

Socialmediaplatforms hebben miljoenen, zo niet miljarden actieve gebruikers en bieden grafische ondernemingen een enorm potentieel klantenbestand. Door social commerce in hun bedrijfsstrategieën te integreren, kunnen grafische ondernemingen deze platforms gebruiken om een breder publiek te bereiken en nieuwe klanten aan te trekken. Door actief aanwezig te blijven op platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn, is het gemakkelijk om uw printshop onder de aandacht te brengen en meer bekendheid te genereren voor de services die u biedt. Deel regelmatig kwalitatief sterke content en ga de dialoog met uw doelgroep aan om een betrokken community op te bouwen en uw merk positief te positioneren. Gebruik hiervoor op onopvallende wijze de sociale aspecten van deze platforms en moedig mond-tot-mondreclame aan. 

Verbeterde klantbetrokkenheid 

Met social commerce kunnen grafische ondernemingen ook rechtstreeks met hun klanten in dialoog treden, persoonlijke productaanbevelingen doen, vragen beantwoorden en klantenservice bieden. Met name directe en snelle ondersteuning wordt steeds populairder. Door actief deel te nemen aan gesprekken op social media en een communitygevoel te kweken, kunnen grafische ondernemingen hechtere relaties met hun klanten opbouwen, wat leidt tot een sterkere klantenbinding en terugkerende klanten. 


 

Leads genereren en klanten werven 

Via gepersonaliseerde reclamecampagnes op social media kunnen grafische ondernemingen nieuwe klanten bereiken en leads genereren. Met geavanceerde opties voor personalisatie is er de mogelijkheid om advertenties op uw precieze doelgroep af te stemmen en gericht potentiële klanten te benaderen die in uw printservices geïnteresseerd zijn. 

Trends binnen de branche en concurrentieanalyse 

Via social media kunnen printbedrijven op de hoogte blijven van de nieuwste trends in de printbranche. Ze kunnen andere grafische ondernemingen en concurrenten volgen om te zien welke marketingstrategieën succesvol zijn en naar welke nieuwe technologieën of services veel vraag is. Laat u inspireren en pas uw producten aan om de concurrentie voor te zijn. 

Inzichten op basis van gegevens 

Social commerce-platforms bieden toegang tot waardevolle gegevens en analyses die grafische bedrijven kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag en de voorkeuren van en de trends onder de klanten. Door deze inzichten te benutten kunnen grafische ondernemingen hun marketingstrategieën verfijnen, hun productaanbod aanpassen en hun algehele bedrijfsaanpak optimaliseren om beter aan de behoeften van de klanten te voldoen. 

Conclusie: Doe het gewoon 

We kunnen het alleen maar aanbevelen: u moet in social media investeren om uw brand awareness te vergroten, nieuwe klantrelaties op te bouwen en bestaande langdurige klantrelaties sterker te maken, de concurrentie in de gaten te houden en uw services aan een breder publiek presenteren. Social media bieden een effectieve en kostenefficiënte manier voor het verbeteren van de zichtbaarheid en het succes van uw printbedrijf in de digitale wereld. 

Dit is misschien ook interessant voor u:

5+1 redenen waarom inkjet (ecologisch) de slimmere oplossing is

Met digitaal inkjet sheetfed-printen bent u ecologisch aan de veilige kant...

Print is mijn business
12.06.2023

Creatieve ideeën voor het omgaan met schaarse middelen

Problemen met de bevoorrading en dure elektriciteit dwingen grafische...

Print is mijn business
18.05.2023

Alles wat voor u nu van belang is om te weten over de Europese wet inzake de toeleveringsketen

De aanstaande Europese wet inzake de toeleveringsketen verplicht leveranciers...

Print is mijn business
22.05.2023
Van ons voor u: