Klanten willen zichzelf beschermen
Aangezien bedrijven ervoor verantwoordelijk worden gehouden dat zij en hun leveranciers de mensenrechten niet schenden en de biodiversiteit en het milieu niet schaden, zullen ze zichzelf willen indekken. Zij zullen daarom naar u toe komen met de volgende of soortgelijke vragen en verzoeken dat u deze informatie deelt:
- Betaalt u het minimumloon?
- Betaalt u hetzelfde salaris aan mannen en vrouwen?
- Is er sprake van dwangarbeid binnen uw bedrijf?
- Hoeveel uren worden er wekelijks gewerkt?
- Wat is de verhouding tussen freelancers en vaste medewerkers?
- Is er een ondernemingsraad: ja of nee?
- Wordt er gebruikgemaakt van gevaarlijke machines binnen uw bedrijf?
- Werkt u met gevaarlijke stoffen of stoffen die de gezondheid van medewerkers kunnen aantasten?
- Worden er bossen gekapt voor het productieproces binnen uw bedrijf?
- Genereert uw productieproces stoffen die schadelijk zijn voor het milieu?
- Wat doet u om een ecologische energievoorziening te realiseren?
- Hoe hoog is het recyclingpercentage van de producten die u verwerkt?
- Koopt u producten uit China?
Printbedrijven moeten grenzen stellen bij het delen van informatie
Maar pas op: om het zekere voor het onzekere te nemen vragen bedrijven soms om te veel details, meer dan ze nodig hebben. Als printbedrijf moet u daarom weten welke informatie relevant is en welke vragen te ver gaan. Dit is de enige manier waarop u grenzen kunt stellen. U moet voorzichtig zijn met vragen als 'Kunt u garanderen dat uw producten worden geproduceerd zonder schendingen van de mensenrechten?' of vragen die betrekking hebben op handelsgeheimen. Er zal zeker veel discussie worden gevoerd over wat een handelsgeheim is.
Officiële certificeringen zoals ISO 9001, die testen volgens een vast schema, of de duurzaamheidsbeoordeling van EcoVadis zijn nuttig. Documentatie van de CO2-voetafdruk of een gedocumenteerd kwaliteitsbeheer is ook nuttig.
Vragen moeten passend, evenredig en doeltreffend zijn
Als er een vragenlijst moet worden ingevuld, kunnen vragen waar u zich niet gemakkelijk bij voelt, heel kort worden beantwoord. U kunt echter ook proberen om uw eigen vragenlijsten terug te sturen. Kijk in ieder geval of de vragen passend, evenredig en doeltreffend zijn. Als u bijvoorbeeld zakelijke relaties met grote Chinese bedrijven onderhoudt, kunt u er maar beter niet meteen van uitgaan dat vragen naar lokale standaarden van kleine Europese printbedrijven onmiddellijk in Azië zullen worden geaccepteerd. De evenredigheid hier is zoek.
Maar maakt u geen zorgen: als u niet voldoet aan de verwachtingen van het bedrijf dat de bestelling heeft geplaatst, wordt meestal niet meteen de zakelijke relatie beëindigd. De voorgestelde wetgeving is eerder bedoeld om tot een dialoog te komen en samen stapsgewijze verbeteringen te realiseren. Dat geldt overigens ook voor de betrekkingen met China.
Uitgeverij Cornelsen regelt de zorg voor de toeleveringsketen als volgt
Eva Bordemann, strategisch koper bij de Duitse uitgeverij Cornelsen Verlag, legde in een webinar van de Duitse Federatie van de print- en mediabranches (Bundesverband Druck und Medien - BVDM) uit hoe haar bedrijf de kwestie omtrent de zorg voor de toeleveringsketen aanpakt. Cornelsen heeft in 2019 een vragenlijst ontwikkeld over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid van bedrijven. Die vragenlijst is sinds 2020 in gebruik. "Onze leveranciers hebben neutraal tot positief gereageerd op de vragenlijst", zegt ze.
De uitgeverij verstuurt de vragenlijst voor het delen van informatie regelmatig. Deze maakt onderdeel uit van het leveranciersbeheer en is een basisvereiste voor de kwalificatie van nieuwe leveranciers. Als printbedrijf kunt u dus dergelijke vragenlijsten verwachten, vooral bij nieuwe bedrijven en nieuwe samenwerkingen.