Print is mijn business

De strijd om talent: 7 strategieën voor succes

U vindt de beste medewerkers door te netwerken, professioneel advies in te winnen en de voordelen van uw bedrijf via alle kanalen te communiceren.

19.07.2023
4 minuten 4 minuten
Inhoudstafel
De Europese digitale printbranche is wanhopig op zoek naar geschoolde medewerkers. Er is een talentenoorlog aan de gang. Er is veel vraag naar medewerkers. Lees in deze blog hoe u talent kunt vinden en uitstekende medewerkers kunt behouden. Konica Minolta heeft de meest veelbelovende wervingsstrategieën voor u samengesteld. Deze variëren van een geoptimaliseerde aanwezigheid op internet tot netwerken en de ondersteuning van personeelsadvies.



Bent u op zoek naar goede, talentvolle medewerkers voor uw werkplek? Ontwikkel dan eerst een helder beeld van het gewenste functieprofiel van de medewerker. Omdat "de talentenpool en markt voor mediaontwerpers leeg is", zegt een printshop-operator. "We zijn eigenlijk alleen op zoek naar mediaontwerpers die ook sterk zijn in verkoop en klantcontact."
 

1: Optimaliseer uw website

Als u precies weet wat uw toekomstige collega’s mee moeten brengen, formuleer dan duidelijke en beknopte functiebeschrijvingen voor uw website om talent aan te trekken voor een werkplek. Neem personeelsbeheer in ogenschouw. Benadruk duidelijk de vaardigheden en kwalificaties van medewerkers die zijn vereist voor functies op het gebied van digitaal printen, plus de mogelijkheden voor bijscholing. Benadruk dat talent, creativiteit en adviesvaardigheden kerncompetenties zijn voor veelgevraagde mensen die hoge prestaties leveren. Uw bedrijfswebsite is vaak het eerste aanspreekpunt voor potentiële kandidaten naar wie vraag is: verwelkom potentiële sollicitanten op een speciale carrièrepagina waar u uw waarden, cultuur en ontwikkelingsmogelijkheden presenteert. Als werkgever moet u de site ook optimaliseren voor zoekmachines, zodat potentiële sollicitanten gemakkelijk vacatures in uw sector kunnen vinden.

2: Activeer uw netwerk

Gebruik uw professionele netwerk en bereik talentvolle mensen die u kent in de branche. Praat over loopbaantrajecten, vacatures voor medewerkers en moedig printbedrijven, leveranciers en privécontacten aan om geschikte talentvolle kandidaten aan te bevelen. Internationale beurzen zoals drupa, maar ook regionale branche-evenementen of congressen voor afgestudeerden zijn een goede manier om potentiële kandidaten persoonlijk te spreken en uw netwerk uit te breiden.

3: Gebruik online vacaturesites en werkplatforms

StepStone, Indeed, LinkedIn en branchespecifieke forums zijn een bron en bieden een uitgebreide pool van potentiële medewerkerskandidaten om talent aan te trekken en zijn uitstekend voor werving. Vooral voor digitaal printen is het de moeite waard om een kijkje te nemen op dasauge1Printbedrijven uit Duitsland kunnen bijvoorbeeld hun vacatures voor ontwerpers, grafisch kunstenaars, fotografen, multimedia en reclame gratis plaatsen. Designbjobsboard2 is een goed platform voor het Verenigd Koninkrijk. Plaats vacatures op branchespecifieke platforms en algemene vacatureborden. Zoek naar gedetailleerde beschrijvingen die een nauwkeurige weergave geven van vacatures op het gebied van digitaal printen (zie 1).

4: Tijdelijke personeelsondersteuning  

Heeft uw bedrijf op korte termijn dringend behoefte aan medewerkers voor een urgente grote order? Dan kunt overwegen om de hulp in te roepen van detacheringsbureaus die tijdelijk personeel leveren. Zij kunnen helpen met een breed netwerk van professionals met vaardigheden op het gebied van digitaal printen en tijdelijke of projectgebaseerde talenten vinden. Een belangrijk pluspunt: tijdens de opdracht kunt u beoordelen of de medewerker geschikt is voor een fulltime functie in uw bedrijf.

5: Neem de leiders in uw branche als leidraad

Wilt u meer weten over effectieve talentverwerving? Kijk dan naar vacatureportalen, websites en sociale media om te zien hoe uw concurrenten professionals aantrekken. Bestudeer ook succesvolle wervingsstrategieën van marktleiders. En hoe zij een medewerker behouden. Stel de volgende vragen: welke platforms gebruiken ze? Welke services bieden ze? Welke initiatieven ontplooien ze om zich als bedrijf sterk te presenteren?  Vooral in een economie met een personeelstekort moet u op de beste manier te werk gaan en deze aanpassen aan de specifieke vaardigheidsbehoeften binnen uw bedrijf en de hulpbronnen binnen de branche.

6: Positioneer uzelf als topwerkgever

Laat zien dat uw bedrijf talent wil ontwikkelen met behulp van kennis, training en professionele ontwikkeling en mogelijkheden, zodat kandidaten weten dat ze binnen uw bedrijf kunnen groeien en daardoor niet zomaar weg zullen gaan. Wijs ook op flexibele werktijden - dit is ook zeer aantrekkelijk als extra pluspunt voor sollicitanten. Belicht in de vacatures en tijdens sollicitatiegesprekken uw arbeidsvoorwaarden en mogelijkheden voor medewerkers.

7: Leg de nadruk op gezondheid en sociale betrokkenheid

Word de aantrekkelijke werkgever waar iedereen voor wil werken. Geef inzicht en voeg gezondheids- en welzijnsprogramma's toe aan uw arbeidsvoorwaarden voor medewerkers. Bied lidmaatschappen voor fitnessfaciliteiten, wellnessactiviteiten en mentale coaching aan. Toon uw sociale betrokkenheid door te laten zien dat u deel uitmaakt van maatschappelijke initiatieven, duurzaamheidsinspanningen en programma’s voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Deze wervingsinitiatieven helpen niet alleen bij het aannemen van nieuwe medewerkers, maar zijn ook belangrijk voor het behoud van hen. Ook personeelsbeheer moet een rol spelen.


De talentenoorlog in de digitale printsector is hevig, maar met de bovenstaande strategieën kunt u uitzonderlijke medewerkers vinden en aannemen. Definieer uw behoeften, zoek ondersteuning, netwerk zo goed mogelijk en toon de sterke punten van uw bedrijf op alle kanalen. Met een tekort aan talent in de markt is werving op basis van een veelzijdige benadering de beste strategie.
Ga voor meer informatie naar de carrièrepagina van Konica Minolta.
Dit is misschien ook interessant voor u:

Hoe meer te verkopen met social commerce

Social commerce is een lucratief terrein voor digitale printbedrijven. Hoe te...

Print is mijn business
24.08.2023

5+1 redenen waarom inkjet (ecologisch) de slimmere oplossing is

Met digitaal inkjet sheetfed-printen bent u ecologisch aan de veilige kant...

Print is mijn business
12.06.2023

AI stroomlijnt digitaal printen

Kunstmatige intelligentie ofwel 'Artificial Intelligence' (AI) is momenteel...

Print is mijn business
31.01.2024
Van ons voor u: