Midden in de crisis starten als repro-dienstverlener – Robert Gijsbers had het lef. In nog geen drie jaar groeide zijn MultiCopy-vestiging in Nijmegen uit tot een bloeiend bedrijf dat nog steeds nieuwe klanten aan zich weet te binden. Met de groei van het werk stond hij voor de keuze: meer mensen erbij of investeren in gebruiksvriendelijke productie-printing oplossingen en automatisering. Hij koos voor het laatste en kwam bij Konica Minolta terecht.
Uw bedrijf maakt deel uit van de franchiseformule MultiCopy. Waarom de keuze voor deze keten?
“Het is de kracht van de organisatie die mij van meet af aan aansprak. MultiCopy is een van de weinige franchiseorganisaties op dit gebied die in moeilijke tijden toch innovatief bezig is. Ze lanceren continu nieuwe grafisch gerelateerde producten. Als ondernemer is die ondersteuning een belangrijk anker voor je.”
“Waar MultiCopy in vooroploopt, is de transformatie van simpele copyshop naar volwaardige marketingcommunicatie-ondersteuner. Dat zie je terug in de toevoeging ‘The Communication Company’. Natuurlijk kun je bij ons gewoon terecht voor je afdrukken en printjes – dat blijft onze core business – maar daarnaast helpen we klanten ook om hun grafische communicatie net even opvallender, beter, slimmer en effectiever te maken. Daarvoor volgt de MultiCopy-franchiseorganisatie de ontwikkelingen op de voet: van variable data printing tot en met mobiel werken.”
U bent gestart met een tweedehands Xerox, nu werkt u met Konica Minolta. Vanwaar de overstap?
“Ik moet toegeven dat Konica Minolta voor mij een redelijk onbekende speler was, totdat ik ze tegenkwam op de MultiCopy Conventie. Dat is een jaarlijks terugkerende bijeenkomst, waar alle franchisenemers en hun medewerkers worden bijgepraat en waar alle leveranciers hun nieuwste oplossingen kunnen tonen. Als franchisenemer bepaal je namelijk zelf met welke hardware en software je werkt.”
“Wat Konica Minolta betreft viel niet alleen hun aanbod op, maar ook hun manier van doen. Ze spreken je taal en zijn prettig toegankelijk. Reden om ze hier op de vestiging uit te nodigen voor een gesprek. En ook toen klikte het weer. De mensen van Konica Minolta behandelen je correct en waardig. Dat viel mij op en vind ik erg prettig.”
Hoe goed ook het contact, de geboden oplossing weegt natuurlijk het zwaarst.
“Uiteraard! Konica Minolta kwam met een fantastische oplossing voor het probleem waarmee ik zat. Voor één van mijn klanten, een groot ingenieursbureau, moet ik namelijk regelmatig projectmappen samenstellen. Zo’n map voor een tracébesluit kan soms wel 2.500 pagina’s beslaan. Als je dan weet dat het gaat om verschillende afmetingen, prints in zwart-wit en in kleur, en dat we alles vroeger handmatig vergaarden, dan weet je dat daar ontzettend veel tijd in zit.”
“De documentoplossing van Konica Minolta die we hier nu hebben staan, levert ons een tijdsbesparing van zo’n dertig procent op. Waar ’m dat in zit? In verschillende features. Zo hebben we met het ingenieursbureau afgesproken dat wij alle pagina’s op functionele kleur beoordelen. Kijk, een plattegrond moet gewoonweg in kleur. Maar waarom zou je bijvoorbeeld een brief waarop alleen de handtekening blauw is, op een kleurensysteem afdrukken? Dan is zwart-wit veel goedkoper. Konica Minolta heeft ervoor gezorgd dat we die beoordeling heel makkelijk op het scherm kunnen doen. Een optisch fraaie oplossing.”
“Dankzij Printgroove JT Man, Konica Minolta’s softwareoplossing, kunnen we ook automatisch vergaren (machinaal op volgorde leggen van de verschillende documenten – red.). We drukken nu eerst alle kleurenpagina’s af. Die leggen we vervolgens in de zwart-witprinter, die door de colorsplitfunctie precies weet wanneer de kleurenpagina’s moeten worden tussengevoegd. En zo biedt die JT Man-software nog meer handige functies, zoals het printen van twee A4’tjes op één A3. Daarmee kunnen wij sneller produceren en is de klant goedkoper uit.”
MultiCopy Nijmegen heeft een hele kwaliteits- en efficiencyslag gemaakt. Zijn er nog plannen voor de toekomst?
“Jazeker, we willen nieuwe doelgroepen gaan benaderen. Met de kwaliteit en snelheid van de oplossing die we nu in huis hebben, durf ik makkelijker bij ontwerp-en reclamebureaus binnen te stappen. Dat is tenslotte een vrij kritische doelgroep.”
“Tegelijkertijd blijven we ook de ontwikkelingen goed volgen. De markt vraagt namelijk om een steeds individuelere benadering. Met oplossingen als beeldpersonalisatie en variable data printing is er nu al veel mogelijk, maar we moeten blijven innoveren. Wat dat betreft ben ik blij dat Konica Minolta achter me staat. Dat zijn geen dozenschuivers, maar adviseurs die echt met je meedenken.”
Managing Director Meer lezen
''De AccurioPress C6085 is een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan. Hij is betrouwbaar, eenvoudig te gebruiken en de IQ-501 Intelligent Quality Care is een must voor deze machine'' Pedro Batista
Eigenaar, Ligrate-Atelier Gráfico Meer lezen
CEO, Bantorget Grafiska Meer lezen