Vooruitzichten voor de productieprintbranche in 2022

| 15 februari 2022

Inzichten van Konica Minolta.

Comments van Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

De wereld van het productieprinten zal nooit dezelfde hoeveelheid aandacht krijgen als andere technologische sectoren, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en het Internet of Things (IoT), maar productieprinten blijft zich ontwikkelen als een effectief communicatiemiddel.



Nu het jaar net is begonnen, zien we de volgende belangrijke ontwikkelingen: versnelde automatisering, toenemend gebruik van afwerkingsopties, voortdurende groei in online printaankopen en de ontwikkeling van webwinkels. In deze ongewone tijden durven we zelfs vol vertrouwen te voorspellen dat de onstuitbare trend van analoge naar digitale productie zal doorzetten.
 

Printen is een essentieel onderdeel van communicatie via meerdere kanalen

De vraag naar een compleet productieproces met meer alles-in-één oplossingen zal blijven toenemen, evenals de behoefte aan productieapparatuur waarvoor minder operators met minder vaardigheden nodig zijn. En printwerk zal een cruciale rol blijven spelen in communicatie via verschillende kanalen, waaronder sectoren die nog in ontwikkeling zijn zoals robotica, IoT, AI en mobiele apparaten.

De evolutie van printtechnologie houdt in dat deze niet langer alleen maar wordt gebruikt voor grafische applicaties en verpakkingsapplicaties. De technologie wordt steeds vaker gebruikt voor behang, gelamineerd printwerk, decoratie enz. Printbedrijven met een vooruitziende blik kunnen hun activiteiten bijvoorbeeld richten op gebieden als inkjettextiel, keramische prints, geprinte elektronica, glas, auto's en transportmiddelen, of biowetenschappen en biomedische toepassingen.
 

Merken helpen om aan de veranderende eisen van hun eigen klanten te voldoen

Merken zullen digitale middelen ook steeds vaker gebruiken om meer betrokkenheid en interesse in hun producten te stimuleren, en dat alles in een duurzamer milieu. Snel reageren met uiterst geautomatiseerde systemen die kleine hoeveelheden produceren is een manier om succesvol te zijn, waardoor merken kunnen voldoen aan de snel veranderende eisen van hun eigen klanten.
 

De productie vereenvoudigen om aan de vraag naar snelle respons te voldoen

Het is essentieel om strategieën en tactieken af te stemmen op de factoren die invloed hebben op de concurrentie en de verwachtingen van de klant, terwijl tegelijkertijd de productie moet worden vereenvoudigd om te voldoen aan de vraag naar snelle respons van een steeds kritischer klantenbestand. Software vormt eveneens een cruciaal onderdeel van de wens om de winstgevendheid te vergroten.

 

Een van onze grote successen op het gebied van software was bij een van onze klanten, L'Oréal, voor een interne online campagne waarbij we ons platform voor marketingautomatisering Markomi hebben gebruikt. Printen is uiteraard cruciaal om de aandacht van klanten te trekken. Maar softwaremogelijkheden maken het mogelijk om multimedia marketingcampagnes te definiëren, segmenteren, plannen en volgen, zoals voor die mondiale cosmeticagigant, die ook printapplicaties omvatten.

de casestudy lezen

Mogelijkheden ontdekken met aantrekkelijke label- en verpakkingsoplossingen

We zien van dichtbij hoe merkeigenaren op zoek zijn naar innovatieve en aantrekkelijke printoplossingen voor commerciële en industriële applicaties. Met speciale, wereldwijde ondersteuning die lokaal over de hele wereld wordt geleverd, werken we nauw samen in partnerschappen met onze klanten en merken en blijven we hen helpen om naar nieuwe printmogelijkheden te zoeken.

 

De groei van e-commerce is in de toekomst zeker een bepalende trend in de voortdurende groei van de productie van digitale verpakkingen en labels. Dit zal een grote impact hebben op commerciële printers. Ze moeten in het bijzonder snel kunnen reageren en specifieke verpakkingsontwerpen voor e-commerce kunnen ontwikkelen die de inherente uitdagingen van distributie per post, en niet van de detailhandel, oplossen. Ook het versiebeheer en de personalisering nemen toe.

Verpakkingsoplossingen ontdekken

Digitale technologie wint terrein


Al deze trends tonen aan waarom digitaal printen nu wordt gezien als een technologie die bijzonder geschikt is voor vele verschillende applicaties in diverse markten. De technologie zal terrein blijven winnen ten opzichte van de traditionele lithobranche. Commerciële drukkers zien zich genoodzaakt hun aanbod aan digitale printservices uit te breiden, omdat traditionele offset-/flexovolumes geleidelijk aan afnemen.

Dit thema loopt als een rode draad door de analyses van branchedeskundigen. “De transformatie van analoog naar digitaal printen gaat door, waarbij de Covid-19-pandemie de verandering versnelt, aangezien de doorlooptijd en de reactiesnelheid steeds belangrijker worden”, aldus het rapport “Future of Print to 2030” van Smithers [1]. “In 2015 waren digitale methoden goed voor 13,3% van de waarde van de wereldwijde printmarkt en 2,3% van het totale printvolume, waarbij het grootste deel bestond uit grafisch boekdrukwerk en het printen van boeken en labels. In 2030 zal de sector voor digitale verpakkingen aanzienlijk zijn gegroeid: Het waardeaandeel van digitaal printwerk zal 23,1% bedragen en het zal goed zijn voor 6,3% van het totale printvolume. De waarde is de prijs voor bedrijven die de technologie implementeren.”

 

vooruitzichten commercieel printen
 

Digitaal printen breidt zich uit naar de meeste print-for-profit applicaties en naar labels en verpakkingen. Uit het rapport [2] komt naar voren dat toner- en inkjetprinten in vele vormen beschikbaar zijn, met een maandelijkse gebruikscyclus variërend van het equivalent van een paar duizend A4'tjes per maand tot honderden miljoenen.
 

Voldoen aan de eisen van een printmarkt in ontwikkeling

Bij Konica Minolta zijn we met recht trots op het feit dat we in 2020 op de tweede plaats stonden in West-Europa met ons marktaandeel van 22,2% wat betreft de levering van cutsheet-productieprinters/MFP's, volgens IDC's Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet [3]. Ons topmodel, de AccurioPress C14000 [4], print 140 A4-pagina's per minuut en staat in de spotlights omdat deze 40% sneller is dan enig ander apparaat op tonerbasis van Konica Minolta.
 
“Konica Minolta blijft producten maken die voldoen aan de eisen van de telkens veranderende printomgeving”, aldus het rapport [5].
 
Het aanzienlijke marktpotentieel voor inkjetprinten was de aanleiding voor onze beslissing om de AccurioJet B2+ sheetfed UV digitale inkjet-kleurenproductieprinter te lanceren. Volgens de meest recente rapporten [6] zal inkjetprinten namelijk wereldwijd met $ 41 miljard in waarde stijgen tot $ 118,3 miljard (53%) in een periode van vijf jaar tot 2024.


Sinds de officiële commerciële lancering [7] tijdens drupa in 2016 is het een vanzelfsprekende schakel geworden tussen offset en digitaal.  De Konica Minolta-AccurioJet KM-1e (Evolution) werd in de zomer van 2020 geïntroduceerd en draagt nog altijd bij aan de trend om van offset naar digitaal printen over te stappen.
 

Digitale afwerking is een belangrijke groeifactor

Digitale afwerking blijft ook een belangrijke groeifactor in de markt voor productieprinten en tegelijkertijd een winstgevende manier voor leveranciers van printservices, en commerciële en interne drukkerijen om zich te onderscheiden van de concurrentie. UV-spotcoating in bepaalde gebieden kan worden gebruikt om digitale vierkleurenprints en offsetprints te verbeteren met uitzonderlijke 3D-haptiek.

Afwerkingstechnieken en digitale vernistechnologieën helpen leveranciers van printservices om creativiteit naar een hoger niveau te tillen, waardoor ze een hogere prijs voor hun producten kunnen vragen, zo blijkt uit onderzoek [8]. Een van de redenen hiervoor kan zijn dat pakketten voor speciaal printwerk en verbetering van prints leiden tot een 46% hogere kwaliteitsbeleving. Ook zorgt een met folie afgewerkte verpakking voor een 2,5 keer hogere aantrekkingskracht ten opzichte van dezelfde verpakking zonder de verbeterde zichtbaarheid. [9]

 

En over het algemeen draagt een mooie afwerking bij aan het succes van producten: hoe langer personen zich op een artikel richten, des te waarschijnlijker het is dat ze dat item kiezen en het een hogere waardering geven. [10]
 
Aangezien we klanten willen laten profiteren van een partnerschapsaanpak op basis van één leverancier, blijven we onze samenwerking met MGI Digital Technology (MGI) versterken.

afwerkingsoplossingen
Als wereldwijde technologieleverancier met een lokale servicestructuur zien we de komende jaren nog steeds aanzienlijke mogelijkheden voor digitaal printen met onze toner- en inkjettechnologie in zowel commerciële als industriële markten.
 
We erkennen allemaal dat de voortdurende coronasituatie ongekende uitdagingen heeft veroorzaakt, maar langzamerhand vinden bijeenkomsten weer persoonlijk plaats en keren we terug naar het oude normaal. We zullen echter onze online aanwezigheid blijven opbouwen en helpen ideeën voor onze klanten uit te werken in de vorm van partnerschappen, ongeacht het 'communicatiekanaal'.
 
Het blijft ons streven om de best mogelijke service aan al onze klanten te leveren.

 

Bekijk onze trends video

De drie grootste trends in print op dit moment zijn: COVID-19 als een versneller van progressie, Duurzaamheid in drukwerk en Groei stimuleren met digitale embellishment

[1] Pagina 20, Smithers ‘Future of Print to 2030
[2] Pagina 58, Smithers ‘Future of Print to 2030
[3] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , juni 2021)
[4] Product details of the C14000, website Konica Minolta
[5] IDC, Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share, Growth Opportunities in Inkjet (doc # EUR147997821 , juni 2021)
[6] Konica Minolta Facts and Figures
[7] Website story - Konica Minolta officially launched KM-1 at drupa 2016
[8] Website story - Embellishment, Transform Your Printing with Digital Varnish Technology
[9] The foil & specialty effects association (FSEA); whitepaper: “The impact of high-visibility enhancements on shelf presence: A second study”
[10] Aradhna Krishna, Luca Cian, Nilüfer Z. Aydinoglu: “Sensory Aspect of Package Design”, 2017


* Foto door Luba Ertel op Unsplash

About Konica Minolta Business Solutions Europe

 

Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, based in Langenhagen, Germany, is a wholly owned subsidiary of Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. With its unique expertise in imaging, data processing and data-based decision making, Konica Minolta creates relevant solutions for its customers - small and medium-sized businesses, large enterprises and public sector - and solves issues faced by society.

 

As a digital workplace solution provider, Konica Minolta helps its clients to identify and unlock the potential digitalisation holds and reach the next level in the digital maturity of their organisation by rethinking the workplace. In support of an ‘Intelligent connected workplace’, Konica Minolta offers cloud, IT, managed print and video solution services for remote working, collaboration, workflow management and automation and security. The company’s success in driving transformation is also confirmed by IDC, since the ‘IDC MarketScape: Worldwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment’ stated that Konica Minolta is ‘recognised globally as a leader in print transformation’. Konica Minolta has been a Microsoft Global Managed Partner since 2021.

 

Konica Minolta's Igniting Print Possibilities offering helps printers, converters and brand owners maximise workflow automation to increase efficiency. The company delivers consultancy in all communication matters as well as top-of-the-line production, packaging as well as label printers. Its finishing devices create print products that stand out and create added value. Konica Minolta has established itself as the production printing market leader for more than a decade in Europe (InfoSource).

 

For an increasing number of organisations, success today is more than the narrow definition of financial prosperity – it also includes protecting the environment and having a positive impact on their workforce as well as the societies they are embedded in. With its commitment to the Sustainable Development Goals (SDGs), Konica Minolta has pledged to consistently pursue its sustainability and social responsibility goals.

 

The company has been repeatedly recognised for its rich history of social contribution as well as for working towards achieving the SDGs throughout its business and supply chain. Konica Minolta is listed among “2021 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World” and received the highest level in EcoVadis Sustainability Ratings.

 

For its innovative service approach that complements their devices perfectly, Konica Minolta was awarded the prestigious ‘Buyers Lab PaceSetter Award for Serviceability and Support 2020/2021’ from Keypoint Intelligence.

 

Konica Minolta Business Solutions Europe is represented by subsidiaries and distributors in more than 80 countries in Europe, Central Asia, the Middle East and Africa. With approximately 9,000 employees (as of April 2021), Konica Minolta Europe earned net sales of over 1.9 billion in financial year 2020/2021.


For more information, please visit https://www.konicaminolta.nl/nl-nl/news and follow Konica Minolta on Facebook, YouTube and LinkedIn.

 

Terms and product names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders and are hereby acknowledged.

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

News

News

Konica Minolta viert haar succes op drupa met meer dan 200 beursverkopen

Na het demonstreren van end-to-end workflowdemonstraties met betrekking tot de belangrijkste aspecten van toner, inkjet, decoratie, afwerking, etiketten en verpakkingen en het tonen van een holistisch concept van toekomstige trends op drupa 2024...