Voorspellingen voor de labelindustrie voor 2023 – inzichten van Konica Minolta

| 9 januari 2023

Commentaar door Carsten Bamberg, Business Development Manager, Konica Minolta Business Solutions Europe

De digitale productie van labels is mainstream geworden, met bijna 35% van de totale printwaarde nu volledig digitaal of hybride. In een verbluffende transformatie presteert digitaal beter dan de rest van de markt, nu meer merken en retailers flexibiliteit en snelle respons als cruciale factoren beschouwen om te voldoen aan snel veranderende vraagpatronen in een wereld vol nieuwe kansen.


Met name voor labels en verpakkingen is de technologie niet alleen veerkrachtig gebleven temidden van de onrust van wereldwijde omstandigheden, maar er zijn ook echte positieve resultaten nu we verder gaan met de overgang van analoog naar digitaal. Het is te beschrijven als het geluid van paarden in galop die steeds dichterbij komen. De transitie is niet te stoppen.


Kansen aanboren in een wereld vol nieuw kansen

Met trends die versnellen, zoals automatisering, online printaankopen en webshops, zien we overal kansen voor klanten die de printmogelijkheden willen aanwakkeren terwijl ze een nieuwe wereld van kansen betreden, mogelijk gemaakt door nieuwe toepassingen die alleen via digitale productie kunnen worden geleverd.

Workflow-, software- en procesautomatisering zijn, samen met cloudoplossingen, belangrijke drijfveren voor betere automatisering en efficiëntie als onderdeel van de drive naar de ‘slimme fabriek'. Overal zijn mogelijkheden. De markten voor labels en verpakkingen blijven floreren dankzij digitaal

printen, terwijl de oplagen steeds verder omlaag gaan en de vraag naar duurzame productiemethoden steeds groter wordt door het verminderen van afval. Dit is steeds belangrijker geworden, vooral met wereldwijde uitdagingen in de beschikbaarheid van grondstoffen, stijgende prijzen en energiekosten, en een tekort aan vaardigheden die het vertrouwensniveau hebben geraakt.

Wij zien de toekomst echter nog steeds buitengewoon positief tegemoet. Digitale labeltechnologie zal zich blijven uitbreiden naar traditioneel flexo- en offsetgebied, wat goed nieuws is voor degenen die al hebben geïnvesteerd in digitale productie en voor degenen die dat willen doen.


Groeipad in het verschiet voor labels en verpakkingsmarkten

Ons optimisme wordt weerspiegeld door andere experts die ook rapporteren dat er in het komende jaar en daarna aanzienlijke groeimogelijkheden zullen worden verwezenlijkt. Een groeipad na de pandemie voor labels en verpakkingsmarkten is het deskundige standpunt van Smithers¹.

In een rapport over trends en drijfveren die de toekomstige markten voor digitaal drukwerk vormgeven, onthulden de analisten het cijfer van bijna 35% van de totale waarde voor volledig digitale of hybride labelproductie. Digitaal heeft al lang de mainstream bereikt. Smithers zegt dat de mondiale markt voor digitaal geprinte etiketten vorig jaar in 2022 $ 12,6 miljard waard was, en sinds 2017 met een CAGR-groei (samengestelde jaarlijkse groei) van 7,7% is gestegen terwijl het volume met gemiddeld 10,8% is gestegen.



"De pandemie betekende een aanzienlijke groei van essentiële verbruiksgoederen, omdat industriële en bulkverpakkingen labels nodig hadden, maar ook een daling van de vraag naar veel luxeproducten," aldus het rapport. "Digitaal presteerde beter dan de markt omdat meer merken en retailers flexibiliteit en snelle respons als belangrijke factoren voor het voldoen aan snel veranderende vraagpatronen identificeerden."

De waarde van digitaal printen van labels zal in 2032 bijna $20 miljard bereiken, wanneer de prestaties van digitale narrow web-printers de analoge productie zullen overtreffen, met inline opties voor digitale verfraaiingen en afwerkingen. Het rapport stelt ook: "Naarmate de bevolking groeit en het aantal kleinere huishoudens toeneemt, zullen ook de verpakkingsvolumes toenemen. E-commerce met individuen vereist meer verpakkingen om items onderweg te beschermen. Hoewel op veel verpakkingen niet worden geprint (flessen, potten, blikjes eten, wikkels, vaten, zakken, bulkzakken, golfkarton, films), is voor sommige pakketten een label nodig."

Labels zijn een onmisbare factor voor de cruciale infrastructuur

Als een ander voorbeeld van de verschuiving naar digitale productie onthult FINAT² dat meer dan een derde van de respondenten (37%) uit een recent onderzoek zei dat ze in 2023 een digitale productieprinter zullen kopen. Dat was een aanzienlijke sprong ten opzichte van de 21% die vorig jaar zei dat ze in digitale apparatuur zouden investeren. In het nieuwste rapport en de analyse van FINAT voor de Europese narrow web-markt zegt de associatievoorzitter Philippe Voet: "Labels zijn een onmisbare factor voor de cruciale infrastructuur", en voegt hieraan toe dat "label-converters melden dat hun digitale activiteiten aanzienlijk zijn toegenomen, gezien de pandemie en de voortdurende behoefte aan spoedbestellingen."

Gegevens van onderzoeksanalisten IDC toont aan dat de West-Europese markt voor digitale labels en verpakkingsproductieprinters naar verwachting zal stijgen met een CAGR van 13,1% in een periode van vijf jaar tot 20253.

We zullen de grenzen blijven verleggen met onze op toner-gebaseerde technologie die ons marktleider heeft gemaakt in de productie van digitale labels – slechts iets meer dan zes jaar nadat we de sector voor het eerst binnenkwamen. We richtten ons oorspronkelijk op kleine en middelgrote labelconverters en als wereldwijde technologieprovider met een lokale servicestructuur richten we ons nu ook op de high-end markten met de introductie van onze AccurioLabel 400 toner single-pass digitale productieprinter.

Eerste AccurioLabel 400 klanten starten live productie

We zijn op weg om begin 2023 de eerste installaties van onze nieuwe productieprinter uit te voeren, na uitgebreide interne tests en uiterst positieve feedback van de eerste publieke showcases van ons nieuwe model. Belangrijke ontwikkelingen van de AccurioLabel 400 zijn onder andere verdere verlaging van de bedrijfskosten dankzij nog duurzamere onderdelen, beschikbaarheid in 4- en 5-kleurenconfiguraties en de mogelijkheid om toepassingen uit te breiden met witte toner en een printsnelheid tot 39,9 meter per minuut.

"De introductie van wit kan niet onderschat worden," zegt IDC in zijn marktnota. "De geschatte 3.000 labelconverters voor middelgrote tot grote volumes zullen de zakelijke mogelijkheden als gevolg van deze kleurtoevoeging verwelkomen. De AccurioLabel 400 verlegt de grenzen op het gebied van automatisering, snelheid, flexibiliteit en kleurmogelijkheden, waardoor Konica Minolta nog actiever kan worden op de L&P-markt." Het rapport voegt hieraan toe dat de nieuwe pers "ook de toewijding van Konica Minolta aan innovatie en het stimuleren van de groei in de L&P-markt onderstreept".³

 

Maar we blijven niet stilzitten. Er moet nog een enorme klus worden geklaard om de markt te informeren over de voordelen van digitale productie. In een partnerschapsaanpak zijn we vastbesloten om onze klanten te helpen te identificeren

en te ontgrendelen wat de digitalisering voor hen kan betekenen en om het volgende niveau in de digitale volwassenheid van hun organisatie te bereiken door de werkplek nieuw leven in te blazen.

Ondersteuning van een intelligente, verbonden werkplek

Naast het blijven versterken van onze positie als een van de belangrijkste fabrikanten in de productie van digitale labels, zullen we ook naar het grotere plaatje kijken om klanten te helpen hun toekomst vorm te geven. Ter ondersteuning van een "intelligente, verbonden werkplek" biedt Konica Minolta services voor cloud-, IT-, managed print- en video-oplossingen voor werken op afstand, samenwerking, workflowbeheer en automatisering en beveiliging.

Labels vormen de leveringsketens voor basisbehoeften door een essentieel instrument te bieden om informatie over te brengen. Eén ding is zeker: labels blijven mainstream.

En de transformatie naar digitale productie zal steeds prominenter worden.

Nieuws

Nieuws

Konica Minolta verlegt grenzen met de introductie van de AccurioLabel 400-productieprinter

De eerste installaties van AccurioLabel 400-tonerproductieprinters van Konica Minolta zullen volgens plan begin 2023 plaatsvinden, te midden van berichten over marktverschuivingen die laten zien dat 48% van de converters binnen twee jaar...

Voorspellingen voor de labelindustrie voor 2023 – inzichten van Konica Minolta

AccurioLabel 400-productieprinter wint Good Design Award voor Konica Minolta

AccurioJet KM-1 van Konica Minolta ontvangt nog meer FOGRA-erkenning

Dubbele productiviteit en dubbele snelheid - Konica Minolta lanceert de AccurioPress 6272P productieprinter

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Marketing Communications Expert

Marketing

kevin.maarssen@konicaminolta.eu