Share
De productie in de labelindustrie hangt nauw samen met vraag en aanbod van diverse fysieke producten. Wanneer we hier significante veranderingen, innovaties of trends zien ontstaan, veroorzaakt dit vaak ook een verandering in wat men van de labeldrukkers verwacht. Hieronder sommen we enkele trends in label printing op die in de markt spelen.
Snellere doorlooptijd en kleinere oplages
Bedrijven willen de voorraad van hun producten zo laag mogelijk houden, aangezien dit voorraad kosten met zich meebrengt. Wanneer de productvoorraad daalt, heeft dit ook effect op de label printers. Zij zullen sneller moeten produceren om aan de kortere doorlooptijd te voldoen. De labelindustrie evolueert steeds meer naar een demand- en vervolgens just-in-time principe, waarbij er pas labels geproduceerd worden wanneer er vraag naar is. In combinatie met de vraag naar kleinere oplagen, zal dat de nood aan geautomatiseerde productie doen verhogen.
Personalisatie en customization
Personalisatie wordt steeds belangrijker, zowel in B2B als in B2C. Hierdoor is er een stijgende vraag naar variërende labels. Variable label printing, een vorm van digital label printing, laat het toe om een variant van het originele label te printen zonder het printproces te onderbreken. Elementen zoals tekst, afbeeldingen of streepjescodes, worden uit een database of extern bestand opgehaald en worden zo automatisch gewijzigd op elk etiket.
Duurzaamheid en milieuvriendelijke verpakkingen
We zien een stijgende vraag naar recycleerbare producten. Het is dan ook voor de hand liggend dat de etiketten van deze producten ook recyclebaar en milieuvriendelijk zijn. Label printing houdt daarom steeds vaker rekening met afbreekbaar of recyclebaar materiaal.
Daarnaast zien we een trend naar een zo min mogelijke papierverspilling. Commerciële drukkers of labelverwerkers moeten een manier vinden om de hoeveelheid afval bij het opstellen van bestellingen te reduceren, en tegelijkertijd het aantal orderwijzigingen te verhogen. Digital label printing kan hier een oplossing voor bieden. Omdat er op die manier nauwkeuriger gewerkt kan worden, wordt er minder printafval gecreëerd.
Unieke designs versus eenvoudig ontwerp
Consumenten baseren hun aankoop tegenwoordig niet langer enkel op het product zelf, maar ook op hoe dat product eruit ziet. Veel bedrijven zoeken naar een manier om de aandacht van deze potentiële klanten te trekken. Bij premium producten zien we zo steeds vaker luxe etiketten naar boven komen. Label printers zullen hierdoor nog meer variatie in het ontwerp moeten inzetten om de labels een exclusieve uitstraling te geven.
In tegenstelling tot luxeproducten zien we bij standaardproducten steeds meer eenvoud in het ontwerp. Eenvoudige labels vragen echter niet minder inspanningen van de labelprinter. Integendeel: een vrij eenvoudig ontwerp toch aantrekkelijk doen ogen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van glanzende of matte coatings, vergt veel moeite en inspanning.
Internet of Things (IoT)
Labels en etiketten worden steeds vaker voorzien van QR-codes,NFC-tags of zelfs Augmented Reality die kopers naar meer informatie of een interactieve tool leiden. Door de combinatie van bedrukte verpakkingen of labels, en digitale inhoud zoals video’s en animaties, verlengt de producent de tijd die de koper besteedt aan het product. Dit zorgt er bovendien voor dat de merkeigenaar zich kan onderscheiden van zijn concurrenten en ook meteen een directe ‘interactie’ met de koper kan aangaan. Dit leidt vaak tot een verbeterde klantervaring, bovendien biedt het ook de interessante mogelijkheid om advertentiecampagnes te meten en wat de resultaten daarvan zijn.
Leeftijdsgeschikt ontwerp
Bepaalde labels worden aangepast aan de verschillende doelgroepen. Daarbij kunt u denken aan verpakkingen die duidelijk voor een ouder publiek ontworpen zijn, waarbij er een groter lettertype gebruikt wordt. Ook voor dergelijke personalisatie is de flexibiliteit van de labeldrukker belangrijk en onmisbaar.
Toename intermediairs
Klanten wensen een centraal aanspreekpunt om zaken mee te doen. Een totaalleverancier moet daar op kunnen inspelen door diverse diensten aan te bieden of een samenwerking aan te gaan met belangrijke spelers in de industrie.
Wettelijk verplichte informatie
De wetgeving bepaalt welke informatie op een etiket vermeld moet worden en dat blijft continue aan het veranderen. Op het etiket van voedingsmiddelen moet bijvoorbeeld onder meer de naam van het product, de naam en het adres van de producent, de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, E-nummers, etc. staan. Een veranderende wetgeving zal dus ook effect hebben op de uitwerking van labels. Daarnaast hechten consumenten ook steeds meer belang aan wat er in een product zit en is duidelijke informatie op het etiket nodig.
Lichtere verpakkingen
We zien een verhoogde vraag naar lichtere verpakkingen, waar ook de vraag naar lichtere labels uit voortvloeit. Label printing zal steeds meer de focus moeten leggen op het produceren van kleinere labels, die toch de nodige informatie bevatten, en gebruik maken van lichtere materialen.
Anti counterfit-labels
Anti counterfit-labels zijn er om namaakproducten of vervalsing te voorkomen. Voornamelijk voor geneesmiddelen, luxe en schoonheidsproducten zien we een stijging in namaakproducten. Als oplossing hiervoor worden speciale lijmsoorten gebruikt, of QR-codes aan de verpakking toegevoegd.
Meer flexibiliteit
De steeds veranderende eisen van labelklanten liggen aan de basis van de nood aan flexibiliteit. Flexibiliteit in configuratie-opties en de mogelijkheid om printprocessen snel en eenvoudig te veranderen, zijn voor het kiezen van een labeldrukker of partner doorslaggevend.
Artificial Intelligence
Artificial intelligence komt de laatste jaren voor in allerlei sectoren. Het zou de menselijke input niet direct vervangen maar eerder een ondersteuning zijn. Dit zal de efficiëntie en effectiviteit van de menselijke operator vergroten. AI zal in toenemende mate gekoppeld worden aan gesloten automatiseringssystemen en ingezet worden voor kwaliteitscontrole. AI zal doormiddel van printfouten leren om nadien eventuele verspilling te reduceren tot een minimum.
Uit bovenstaande trends kunnen we concluderen dat we grote veranderingen plaatsvinden in de labelindustrie. Oplagen worden steeds kleiner en er is een stijgende vraag naar personalisatie. Dit gaat gepaard met een groot aantal verschillende versies of varianten. Daarnaast is er een groter besef dat voorraad geld kost, waardoor de voorraad aan gedrukte etiketten steeds kleiner gehouden wordt. Dat heeft vervolgens weer effect op de doorlooptijd, deze moeten namelijk verkort worden. Hierdoor ontstaat dan een ‘just-in-time' productie.
Download onze gratis checklist en ontdek aan de hand van een aantal vragen of uw drukkerij klaar is voor digitale label printing.