Commercieel printen

Een vliegende start met web-to-print

Web-to-print is niet langer een optie, het is een oplossing die leveranciers van printservices simpelweg moeten aanbieden.

19.06.2023
4 minuten 4 minuten
Inhoudstafel
De trend naar online en cloud computing treft alle bedrijven. Om niet weggeconcurreerd te worden, moeten kleine en middelgrote printbedrijven ook web-to-printoplossingen implementeren om hun producten en services te verkopen. Dit komt doordat steeds meer klanten een aanbod via het web verwachten, zoals publiceren op afstand, online printen en zakelijk printen via het internet. Wat zijn de mogelijkheden van web-to-print en hoe ziet een hedendaagse web-to-printshop eruit?

Waarom is web-to-print zo belangrijk voor u als leverancier van printservices? U kunt hiermee uw diensten onderscheiden van die van uw concurrenten, uw kosten verlagen, de efficiëntie verhogen en nog veel meer.
 

Wat zijn de voordelen van web-to-print voor zakelijk printen?

Web-to-printshops verschaffen veel mogelijkheden voor printbedrijven en hun klanten. Ze bieden:
 
  • Een online winkel voor alle printshopproducten en -services om de verkoop te vergroten.
  • 24/7 toegang tot bestellingen voor klanten
  • Transparantie van het bestelproces om de klantenservice te ontlasten
  • Geïntegreerde online betalingsopties die de cashflow verbeteren
  • Geautomatiseerde bestel-, betalings- en boekhoudprocessen
  • Tijd- en kostenbesparingen voor de marketingafdelingen van klanten
 

Voordelen voor interne printafdelingen (CRD's)

Trouwens: naast externe printbedrijven profiteren ook interne printbedrijven van web-to-print.  Zij kunnen eveneens de kosten verlagen, de productiviteit en winst verhogen, de bestelprocessen stroomlijnen, het aantal tijdrovende aanvragen verminderen, printopdrachten eenvoudig opnieuw ordenen en de klantrelaties verbeteren.
 
De moderne web-to-print behelst veel meer dan alleen de geautomatiseerde internetzendingen- of productie van geprinte producten.
In de context van de branche en Print 4.0 moeten de shopsystemen flexibel en aanpasbaar zijn en naadloos in de IT-systemen te integreren zijn.

 

Welke interfaces heeft een toekomstbestendige printshop nodig?

Web-to-print-shopsystemen worden constant aangepast. Ze moeten kunnen worden aangepast aan de bestaande processen in een printshop en aan de processen in de printshop van de klant, en ze moeten in de IT-systemen te integreren zijn. Dit betekent dat toekomstbestendige web-to-printshops interfaces nodig hebben die het mogelijk maken om gegevens automatisch en daardoor kosteneffectief met andere systemen uit te wisselen. Bruikbare interfaces zijn:

1. Interface voor het printvoorbereidingsstadium (prepress): Hiermee kunnen printgegevens die in de shop worden verzonden, rechtstreeks naar de prepress-workflow worden overgedragen voor een gegevenscontrole, idealiter inclusief de artikelgegevens zoals het formaat, de papiersoort, de afwerking, de oplage en de leveringsdatum. In het ideale geval is deze interface bidirectioneel. Het web-to-printsysteem kan daarna de juiste vervolgprocessen activeren, zoals het verzenden van een bevestigingsmail naar de klant.

2.  Interface voor de eProcurement-systemen van de klant, zoals SAP, Navision en Oracle. Doordat de taakgegevens bidirectioneel worden uitgewisseld, wordt het bestel- en factureringsproces eenvoudiger en is het mogelijk om gemeenschappelijke standaarden voor alle communicatie te hebben.

3. Interface voor leveranciers van transport- en logistieke services voor automatische communicatie via internet, bijvoorbeeld van alle relevante bestel- en transportinformatie.

4. Interface voor de financiële boekhouding (FiBu) zoals Datev voor geoptimaliseerde facturering. Hierdoor hoeven er minder handmatige werkzaamheden te worden verricht en worden onjuiste boekingen voorkomen. Ook het aanmaningsproces wordt hierdoor vereenvoudigd.

5. Interface voor betalingssystemen: De betalingsvormen zijn een essentiële succesfactor. Typische betalingssystemen die interfaces vereisen, zijn Paypal, Ideal of Giropay. Zonder een extern betalingssysteem kunt u contante betaling bij levering, een automatische incasso en een factuur van de web-to-printshop aanbieden. Waar het om draait, zijn de betalingsvormen die uw klanten willen gebruiken.



6. Interface voor factoringsystemen: Met de optie Kopen op rekening kan de verkoop aanzienlijk toenemen. De invoering van een factoringsysteem dekt het risico van wanbetaling af.

7. Importeerinterface voor het bewerken van printproducten: Een belangrijke functie voor web-to-printshops waar online printproducten kunnen worden bewerkt, is het gebruik van ontwerpsjablonen. Dit houdt in dat grafische ontwerpen moeten worden aangepast om ze te kunnen bewerken met het web-to-printsysteem.

8. Beeldbanken en het personaliseren van beelden: Met deze interface worden externe beelden geïmporteerd en beschikbaar gemaakt voor de gebruiker. In de B2B-omgeving worden bijvoorbeeld interfaces gebruikt die aansluiten op PIM- (Product Information Manager) en DAM-systemen (Digital Asset Manager).

9. Marketplace: Afhankelijk van het bedrijfsmodel kan het wenselijk zijn om het web-to-printsysteem aan een marketplace te koppelen. -systeem aan een marketplace te koppelen.  Hiervoor zijn verschillende interfaces beschikbaar, bijvoorbeeld via Amazon of Google.

10. CO2-calculator: Om klimaatneutrale printproducten te maken is het een logische stap om de verbruikte hulpbronnen te compenseren en zo de duurzaamheidsdoelen te behalen.  Hiervoor kan het web-to-printsysteem een interface bieden die rechtstreeks met een partner voor klimaatneutraal printen is verbonden. Die partner berekent de CO2-uitstoot van de bestelling en verzorgt de compensatie via gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten.

11. Interface voor MIS/ERP: Deze maakt de overdracht van taak- en factuurgegevens aan een MIS-/ERP-systeem mogelijk en biedt API's om de processtatus weer terug te importeren.

Welke soorten web-to-printshops zijn er?

Afhankelijk van de doelgroep is het zinvol om de webshop te beperken. Er wordt daarom onderscheid gemaakt tussen een gesloten shop (gesloten webportals) en een open shop.
 

Gesloten shops

Doelgroepen voor gesloten shops zijn industriële bedrijven, ondernemingen, organisaties of overheidsinstellingen. Gesloten shops zijn gesloten webportals waartoe alleen bepaalde vooraf gedefinieerde gebruikersgroepen, zoals vaste klanten, toegang hebben. Vaak kunnen er gebieden voor verschillende klanten worden gemaakt; met afzonderlijke CD-compatibele gebruikersinterfaces en specifiek opgeslagen prijzen.
 

Open shops

In een open webportal, een open shop, kunnen print- en andere producten worden verkocht aan een openbare gebruikersgroep in de B2B- en B2C-sector. Hierdoor is het mogelijk om nieuwe klanten te werven.
Het potentieel van web-to-print is enorm. Leveranciers van printservices kunnen hun assortiment aan printproducten uitbreiden, creatieve online oplossingen aanbieden, services leveren zoals 24 uur per dag publiceren op afstand en de orderverwerking stroomlijnen. En ook interne printafdelingen profiteren van de automatisering van web-to-print.
Ontdek hoe u uw productieprinter optimaal benut met Accurio Press-hardware en AccurioPro Flux Ultimate-software om het meeste uit uw web-to-printshop te halen.
Dit is misschien ook interessant voor u:

Trek jong talent aan... en leid ze zelf op!

Ga het tekort aan geschoolde werknemers tegen door zelf uw eigen medewerkers...

Commercieel printen
02.01.2024
Van ons voor u: