Het mkb is kwetsbaarder voor cyberaanvallen: oorzaken en remedies

| 24 januari 2024

Elke organisatie kan getroffen worden door een cyberaanval, maar de gevolgen zijn vaak ernstiger voor mkb-ondernemingen dan voor grote bedrijven. Waarom is het mkb kwetsbaarder? En hoe kan ze zich voorbereiden op eventuele aanvallen?



Slechts 16% van Europese bedrijven uit het mkb voelt zich echt goed voorbereid op een potentiële cyberaanval, terwijl 92% de dreiging van cybercriminaliteit erkent én 43% de afgelopen twee jaar een aanval heeft meegemaakt.
 
Het mkb is zich dus bewust van het probleem, maar kampt vaak met een gebrek aan munitie om zich grondig te wapenen tegen zulke aanvallen. Denk aan toereikende budgetten, deskundig personeel, een geschikte verdedigingsstrategie en een solide IT-beveiligingsinfrastructuur.
 
Een gebrek aan deze elementen maakt van mkb-ondernemingen makkelijkere doelwitten dan grotere organisaties. Daarnaast gebruiken cybercriminelen het mkb ook graag als toegangspoort tot grotere organisaties.
 
Om het nog erger te maken: niet alleen voorkomen, maar ook genezen blijkt moeilijker voor mkb-organisaties. Ze kunnen de gevolgen van een cyberaanval gewoonlijk moeilijker herstellen en ook hier is een gebrek aan middelen vaak de boosdoener.
 
Zo’n herstelproces vraagt om deskundig reputatiemanagement, een juiste omgang met toezichthouders en heldere communicatie naar o.a. klanten, partners en leveranciers. Organisaties uit het mkb die hier de plank misslaan, krijgen naast forse financiële verliezen vaak ook flinke reputatieschade te verwerken.
 
 

Criminelen zoeken de zwakste schakel

 
Cybercriminelen buiten de systeemkwetsbaarheden van bedrijven uit het mkb uit, zoals ontbrekende softwarebeveiligingsupdates. Zwakke plekken vallen ze graag aan met virussen, die heimelijk de controle overnemen, gevoelige gegevens en activiteiten bespioneren of hen in staat stellen om geld of middelen te stelen. Vaak vragen ze losgeld om gegevens terug te geven of geblokkeerde IT-systemen weer operationeel te maken.
 
Cybercriminelen teren vaak op menselijke goedgelovigheid. Ze doen zich voor als gerespecteerde of gezaghebbende partijen om gevoelige informatie te verkrijgen van nietsvermoedende medewerkers. Onzorgvuldige interne praktijken, zoals rondslingerende of makkelijk te raden wachtwoorden, doen gevoelige informatie vaak in verkeerde handen belanden.
 
 

Voorkomen is beter dan genezen

 
Een goede verdedigingsstrategie begint bij begrijpen hoe cybercriminelen te werk gaan. Elke mkb-directie hoort van cyberbeveiliging een prioriteit te maken. Niet alleen omdat de gevolgen van een cyberaanval de organisatie diep kunnen raken, maar ook omdat het niet naleven van de NIS2-richtlijn (Europese cybersecurity-eisen) en de AVG-wetgeving (privacywetgeving in de EU, ook bekend als GDPR) tot zware straffen kan leiden.
 
Mkb-organisaties hebben behoefte aan een IT-beveiligingspartner die kaas heeft gegeten van patchbeheer, wachtwoordbeheer en multifactorauthenticatie. Zo’n partner neemt de juiste maatregelen om een succesvolle aanval te voorkomen.
 
Bovendien moeten niet enkel de eigen gegevens, maar ook die van klanten en partners beschermd worden. Als hun gegevens verloren gaan of gestolen worden en er geen adequate beveiliging is, kan dat leiden tot hoge boetes en een vertrouwensbreuk.
 

Sluit een cyberverzekering af

 
De financiële gevolgen van een cyberaanval kunnen vernietigend zijn voor organisaties uit het mkb. Na een aanval kost het gemiddeld 865.000 euro om de gang van zaken te herstellen, een bedrag dat maar weinig mkb-ondernemingen kunnen ophoesten zonder ernstige gevolgen voor het bedrijf.
 
Toch hebben veel kleinere bedrijven nog steeds geen cyberverzekering, hoewel we dat sterk aanbevelen. Dit dekt o.a. juridische kosten, kosten verbonden aan crisiscommunicatie en schadevergoedingen aan getroffen derden.
 
Helaas reikt de impact van een aanval op de activiteiten en reputatie van mkb-organisaties veel verder dan wat een verzekering dekt. Daarom is het absoluut essentieel dat deze ondernemingen goede voorzorgsmaatregelen treffen om zich tegen een cyberaanval te verdedigen en de gevolgen ervan te beperken.
 
Zonder degelijke voorzorgsmaatregelen is de kans overigens groot dat u geen geschikte verzekeringspolis krijgt, wat zeer begrijpelijk is. Een cyberverzekering is dus geen alternatief voor een robuuste beveiliging, maar eerder een aanvullende bescherming als een aanval uw verdediging toch weet te omzeilen.
 
 

Zoek een deskundige beveiligingspartner

 
De meeste bedrijven uit het mkb beschikken niet over de knowhow om hun eigen cyberbeveiliging te organiseren. Ze doen er daarom verstandig aan om op zoek te gaan naar een geschikte partner die hun pijnpunten en behoeften begrijpt en professioneel advies en technische kennis aanreikt om samen een geschikte en betaalbare beveiligingsoplossing uit te tekenen.
 
Konica Minolta heeft 20 jaar ervaring in cyberbeveiliging van mkb-ondernemingen. Van netwerkbeveiliging en volledig beheerde afdrukoplossingen over intelligente video-oplossingen tot veilige cloudoplossingen voor back-ups: onze expertise bestrijkt het volledige plaatje.
 
We helpen u dus graag de juiste oplossingen vinden in lijn met uw budget en uw behoeften. En omdat deze behoeften blijven evolueren met zowel uw bedrijf als de trends in cybercriminaliteit, houden we de beveiliging van uw bedrijf voortdurend up-to-date.
 
Benieuwd hoe we de cyberveiligheid van uw bedrijf kunnen verbeteren? Neem dan snel contact op! 
 

 

Blogs

Blogs

Het mkb is kwetsbaarder voor cyberaanvallen: oorzaken en remedies

Elke organisatie kan getroffen worden door een cyberaanval, maar de gevolgen zijn vaak ernstiger voor mkb-ondernemingen dan voor grote bedrijven. Waarom is het mkb kwetsbaarder? En hoe kan ze zich voorbereiden op eventuele aanvallen?