Succesnummers in een groeimarkt

| 14 september 2023

Konica Minolta pakt met label- en packagingoplossingen flink uit op Labelexpo Europe 2023 in Brussel. De onderneming toont maar liefst 2 primeurs onder de 5 machine-opstellingen. De eerste is de digitale smalbaan labelpers AccurioLabel 400 die als volumemachine aanvullend is op het succesnummer AccurioLabel 230. De tweede is een compleet nieuw ontwikkelde labelsnijmachine.



De markt voor digitale labelproductie is gunstig: het is mainstream geworden. Bijna 35% van de totale globale printwaarde is volledig digitaal of hybride. Voor digitale label- en verpakkingsproductieprinters groeit de West-Europese markt gemiddeld bijna 8% in waarde. Vertaald in volume heb je het dan over 10,8% stijging per jaar. In 2022 had de mondiale markt voor digitaal geprinte etiketten, volgens onderzoeksbureau Smithers, een waarde van 12,6 miljard dollar. De onderzoekers verwachten dat de waarde van digitaal printen van labels in 2032 bijna de 20 miljard dollar aantikt. Niet zo gek dat onderzoek aantoont dat de helft van de labelconverters binnen 2 jaar een investering plant in een nieuwe digitale labelpers.

Middelgrote oplagen

De oorzaak dat digitale productie groeit, is door de kleiner wordende oplagen. De bevolking groeit, maar daarbinnen verandert veel. Het aantal kleinere huishoudens neemt toe, e-commerce vereist meer (op maat) verpakkingen om items onderweg te beschermen en merken brengen steeds meer varianten op het thema op de markt. Jeroen Bos, accountmanager Industrial Print Label & Packaging bij Konica Minolta Business Solutions Nederland, zegt daarover: ‘Denk aan Heineken. Ooit had je één fles met één soort etiket. Nu heb je diverse formaten flessen – de 33 cl, halve liters, miniflesjes, 0-procentbier en meer variaties. Daarbij komt dat het voor veel startende bedrijven en merken nu financieel heel betaalbaar is om met een paar honderd labels voor je product te starten. Je hebt geen opstartkosten en geen kosten voor flexoplaten. Tel daarbij op dat het duurzamer is, want je hebt vrijwel geen waste en je kunt on the run van de ene op de andere order overgaan. Daarbij komt dat de digitale productietechnologie zich zo snel ontwikkelt dat ook middelgrote oplages in beeld komen als efficiënt alternatief. Het omslagpunt verschuift naar steeds grotere oplagen.’

De Konica Minolta AccurioLabel 400 beleeft een primeur op Labelexpo Europe 2023. Deze digitale labelpers is de grote broer van de succesvolle AccurioLabel 230. Waar de 230 23 meter per minuut produceert kan de 400 maar liefst 40 betaalbare meters per minuut printen.

Betaalbaar digitaal printen

Konica Minolta zet al jaren in op deze marktontwikkelingen. Al in 2015 toonde de onderneming op Labelexpo in Brussel een eerste labelprinter. ‘Voor die C71CF was veel belangstelling. 2 jaar later, ook op Labelexpo, brachten we de AccurioLabel 190 op de markt. Dat was het begin van ons succes. In 2019 presenteerden wij de AccurioLabel 230, waarna het echt stormliep. Dat model heeft zijn succes te danken aan zijn betaalbaarheid in combinatie met kwaliteit.’ Erik Klute, Product Manager Professional Printing & IP bij Konica Minolta Business Solutions Nederland: ‘Dankzij dat succes zijn wij in Europa nu marktleider in digitaal labelprinten. Voor veel flexodrukkers en andere grafimediabedrijven is de AccurioLabel het betaalbare “instapmodel”. Onze oplossing biedt ondernemers de gelegenheid de marktkansen in digitale labelproductie te grijpen en de kleine oplagen mee te pakken.’

Foodsafe

De labelprinters van Konica Minolta zijn tonerprinters. Bos: ‘De toner is, zonder energie-verslindende drogers, direct krasvast. Ander grote voordelen zijn dat de machine energiezuinig is en een klein vloeroppervlak nodig heeft. En wat veel ondernemers aanspreekt, is dat onze toner food-approved is met de Nestlé-certificering. Op deze Labelexpo tonen we 5 machines en de eenvoudig te integreren software. Nieuw is de AccurioLabel 400, een volumemachine die 40 meter per minuut draait en waarmee ook wit geprint kan worden. Dat is geen vervanger van de 230, maar een aanvulling voor de high-end markt. Interessant voor bedrijven die een 230 hebben en grotere volumes binnenhalen en voor flexodrukkers die met wat grotere volumes de stap naar digitaal willen maken.’

Van de Konica Minolta AccurioLabel-serie zijn al 1.200 exemplaren geplaatst. Het succes van deze labelprinters komt door de lage instapkosten in combinatie met de hoge kwaliteit output. Voor (flexo-)etikettendrukkers en grafimediabedrijven is een investering in dit productiemiddel vaak een eerste succesvolle stap in de groeimarkt van digitale labelproductie.

Good Design Award

De AccurioLabel 400 was in 2022 een van de 5 winnaars van de Good Design Awards van het Japan Institute of Design Promotion. Uit het rapport: ‘Een prachtig afgewerkt product met uitstekende toegankelijkheid en operationele mogelijkheden. Grote winders die aan elke kant dynamisch naar buiten steken, creëren een “lichte impressie die moeilijk tot uitdrukking komt in industriële apparatuur”. De Konica Minolta AccurioLabel 400 heeft de witte kleur geïntroduceerd en tegelijkertijd de kosten laag gehouden. Dit eerste high-end model van de AccurioLabel-serie heeft al een ongekende operationele efficiëntie bereikt, zelfs op het gebied van grote volumes. Dit minimaliseert niet alleen het tijdverlies bij het printen, maar verkort ook de trainingstijd voor de operator aanzienlijk.’

Eenvoudige bediening

‘Vooral Konica Minolta’s Intelligent Quality Care en de IQ-520 zullen de gebruiksvriendelijkheid en automatisering vergroten’, vervolgt de rapportage. ‘Wat betekent dat de kleurstabiliteit voor labelproductie omhoog gaat. Bovendien zal de introductie van Konica Minolta’s eerste witte toner bijdragen aan de verbetering van de toegevoegde waarde van digitaal labelprinten.’ Bos: ‘Onze labelprinters zijn voorzien van middelen die bedieningsgemak betekenen voor de operator, een groot voordeel in een tijd met tekorten aan grafisch geschoolde vakmensen. Zo zorgt software voor realtime controle over kleurstabiliteit, kleurregistratie en automatische kalibratie. Ook onze AccurioPro Flux met Label Impose maakt het leven van de operator eenvoudiger. Eigenlijk kan iedereen ermee werken.

Artikel verschenen in PRINTmatters
 

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Marketing

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

News

News

Weinig bekende regelgeving die de verkoop van digitale printers zal stimuleren

Bredere actieplannen om ontbossing en aantasting van bossen tegen te gaan, inclusief hout en papier dat hiervan is gemaakt. Wat is de relevantie voor drukwerk en drupa? Lees hiervoor dit speciale inzicht van Konica Minolta.