- Profileer uzelf als een leverancier die duurzame verpakkingen print
De markt voor verpakkingen groeit. Volgens een studie van Smithers, 'The Future of Packaging: Long-Term Strategic Forecast to 2028', zal de wereldwijde verpakkingsmarkt tussen 2018 en 2028 met bijna 3% per jaar groeien en in 2028 meer dan $ 1,2 biljoen bedragen. De online retail, die tijdens de pandemie flink groter is geworden, is de belangrijkste drijvende kracht achter deze groei. En hij zal niet meer krimpen tot het niveau van vóór de coronapandemie maar een relevant marktaandeel innemen. Tegelijkertijd zijn duurzaamheid en recycleerbaarheid onderwerpen met een grote maatschappelijke relevantie, vooral voor verpakkingen. Klanten, zakenpartners en bedrijven zelf stellen duurzaamheid als eis, ook voor het printen. En wettelijke voorschriften, zoals de strategie van de EU voor duurzame kunststoffen, creëren ook een groeiende vraag naar duurzame en milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen.
-
Bied hulp bij het ontwerpen aan
Zo investeert de Chinese printbranche al in nieuwe op gegevens gebaseerde bedrijfsmodellen, digitale platformoplossingen en end-to-end gedigitaliseerde waardeketens. Dankzij digitaal printen hebben Chinese ontwerpers online toegang tot meer dan 12.000 ontwerpen van vouwkarton. Kom goed voor de dag bij klanten met innovatieve suggesties, zowel wat betreft kleuren als doosmodellen. Bovendien biedt de bloeiende wereldwijde e-commercemarkt lucratieve kansen voor commerciële printleveranciers, aangezien spelers in de e-commerce altijd op zoek zijn naar aantrekkelijke ontwerpen en voor hun dagelijkse verpakkingen snel innovatieve printoplossingen gaan gebruiken.
-
Breng diversiteit aan in de formaten die u aanbiedt
Analyseer markten die grote of brede formaten nodig hebben. Potentiële nieuwe zakenpartners zijn:
- Retail: Grote displaystandaards en banners.
- Sportorganisatoren: Bij sportevenementen zoals marathons of wielerwedstrijden staan vaak grote prints bij de start en finish of langs de route als wegwijzers.
- Belettering op auto's: Zo worden voor vrachtwagens, bussen of auto's grote prints besteld.
- Posters: Deze worden met name voor reclame in de openlucht of in een winkel of restaurant gebruikt.
- Constructietekeningen: Architecten en ingenieurs laten hun bouwplannen en constructietekeningen op groot formaat printen.
-
Specialiseer u in het printen met nieuwe materialen zoals voor industrieel printen
Bij industrieel printen wordt er geprint op materialen zoals metaal, plastic en glas. Deze materialen worden in verschillende branches gebruikt, waaronder de automobiel-, ruimtevaart- en elektronicabranche. Er is een groeiende vraag naar hoogwaardige en op maat gemaakte industriële componenten, waardoor industrieel printen een groeimarkt is.
-
Voeg printen op textiel aan uw productassortiment toe
De markt voor textielprinten groeit als gevolg van de toenemende vraag naar gepersonaliseerde kleding en promotiemateriaal. Met digitale printtechnologie is het mogelijk om hoogwaardig en in kleine oplagen op textiel te printen. In het ideale geval combineert u uw uitbreiding van printen op textiel met uw kennis op het gebied van reclame en biedt u T-shirts, tassen, tasjes en rugzakken voor promotiedoeleinden aan. Het is daarbij van essentieel belang dat u ook advies kunt geven over de impact van de reclame en de verschillende ontwerpopties en dat u promotiemateriaal en merchandise via één leverancier kunt aanbieden. Hierdoor zult u meer verkopen.
-
Bied kleine partijen aan
Er wordt steeds vaker voor digitaal printen gekozen, dankzij de verbeterde printkwaliteit, de opties voor gepersonaliseerd printen en de lagere kosten in vergelijking met het traditionele printen. Met deze technologie is hoogwaardig printen in kleine en middelgrote oplagen mogelijk. Bij direct mail was het gebruikelijk om hetzelfde bericht naar veel klanten te sturen. Ondertussen willen marketingmanagers met geprinte producten echter ook gepersonaliseerd reclame maken. Dit komt door de invloed van digitale marketing. Gepersonaliseerde, kleine oplagen zijn hiervoor bijzonder geschikt. Ze trekken sneller de aandacht. Dit is een toegevoegde waarde waarvoor marketing bereid is om meer te betalen, wat tot hogere marges leidt.
Kleine oplagen zijn zeer geschikt voor gepersonaliseerde of genummerde boeken, direct mail, brochures, catalogi op naam enz.
-
Word een alles-in-één-shop
Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die met één service of product zijn begonnen en dit in de loop der tijd hebben uitgebreid tot een zeer breed productportfolio. Zo is Amazon als boekverkoper begonnen. Vandaag de dag kopen we daar alles, van babyvoeding tot slaapkamermeubilair, gewoon omdat het zo gemakkelijk is. Hetzelfde geldt voor de printbranche: iedereen die de hele waardeketen kan aanbieden, van printvoorbereiding tot uitvoering en logistiek, zal eerder voldoen aan de verwachtingen van de klant dan een leverancier die slechts een deel van de gevraagde vereiste diensten levert.
Als printbedrijven nog niet hebben nagedacht over het uitbreiden van hun segment, dan is dit het juiste moment. Anders lopen ze het risico om ingehaald te worden door de concurrentie die wel aan alle printbehoeften van hun klanten kan voldoen. Het is momenteel de trend om een breder reclameaanbod - van ontwerpconcept en het printen zelf tot de uitvoering en de logistiek - in het portfolio te hebben en een alles-in-één-shop te zijn: De klant zegt gewoon welke campagne hij of zij wil voeren; het printbedrijf voert het uit tot en met de levering.