Volgens
The Future of Global Print Equipment Markets to 2028 van Smithers zal in 2026 de verkoop van digitale inkjet- en tonerprinters die van analoge apparatuur voorbijstreven. In 2022 waren digitale productieprinters goed voor bijna een derde van de printapparatuur, met een waarde van $ 5,5 miljard. Tegen het einde van de prognoseperiode zal deze groei oplopen tot $ 5,9 miljard.
Smithers wijst op vraaggestuurde trends waarbij opdrachten steeds vaker niet meer offset geprint worden. Dit leidt tot verbeteringen in snelheid en kwaliteit, meer behoefte aan personalisatie, het printen van variabele gegevens en opdrachten met kleinere oplagen. Bedrijven zullen ook geneigd zijn te investeren in geavanceerde, milieuvriendelijke on-demand printertechnologie met minder handmatige processen, meer automatisering en minder printafval.
Tijdens de pandemie werden de innovatie en vooruitgang met betrekking tot digitale print- en verpakkingstechnologie versneld en deze technologie wordt steeds meer overgenomen door de commerciële printsector. Dit is een van de vele trends en onderwerpen die tijdens drupa diepgaand worden besproken. Andere thema's zijn waarschijnlijk:
- De regelgeving van de Europese Unie inzake ontbossingsvrije producten is gericht op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verlies aan biodiversiteit. Dit maakt deel uit van een breder actieplan om ontbossing en aantasting van bossen tegen te gaan. Dit plan is voor het eerst uiteengezet in een mededeling van de Commissie uit 2019: 'Bescherming en herstel van bossen wereldwijd: de actie van de EU opvoeren'. Dit is eind juni 2023 geïntroduceerd en omvat hout en papier dat hiervan is gemaakt. Bedrijven/handelaren hebben 18 maanden de tijd om aan de voorschriften te voldoen.
- Programmatisch printen dat software, hardware en gegevens integreert om printprocessen te stroomlijnen en te optimaliseren en een meetbaar element van de marketingmix te bieden. Dit heeft de potentie om de printsector te transformeren door bewezen ROI te bieden. De belangstelling groeit voor het combineren van de emotionele impact van gepersonaliseerd printen met de directheid van digitale marketing.
- Er is een gebrek aan geschoold personeel op het gebied van commercieel printen, aangezien een aanzienlijk aantal ervaren printmedewerkers vervroegd met pensioen is gegaan tijdens de pandemie. Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten wordt ook nog eens vergroot door de wens van medewerkers om thuis te werken. Wij verwachten dat hier iets aan wordt gedaan door een grotere inspanning en meer financiering voor aantrekkelijke opleidingsprogramma's, voortdurende personeelsontwikkeling en een goede balans tussen werk en privé. Het aannemen en trainen van jong talent kan ook zijn vruchten afwerpen, zoals we hier hebben besproken.
- Industry 5.0 en de nieuwe fase van industrialisatie waarin mensen samenwerken met geavanceerde technologie en robots die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie om werkprocessen te verbeteren. Hiermee zal de mens weer centraal komen te staan in Industry 4.0 en zullen de veerkracht en de focus op duurzaamheid toenemen.
Al deze trends zijn naar verwachting van invloed op de ontwikkeling van de sector in de komende 12 maanden.