Commercieel printen

Tastbare wow-effecten op papier

Spotvernis-technologie verlaagt de prijzen en doorlooptijden voor uitgebreide tactiele en visuele afwerkingseffecten.

18.01.2024
4 minuten 4 minuten
Thema's:
Inhoudstafel
Tastbare afdrukken en gemetalliseerde oppervlakken roepen emoties op, creëren een onmiddellijke emotionele reactie en helpen uw klanten beter te verkopen. Lees hier hoe de opvallende afwerktechnieken werken en hoe u klanten er enthousiast over kunt maken. Zo houdt u uw printproducten onder de aandacht en tastbaar, in plaats van dat klanten zichzelf verliezen in de stroom van online informatie.

Een hoed met een sluier van zwarte kant siert een boekomslag. De delicate kanten ornamenten schijnen subliem op de matte achtergrond en zien eruit alsof ze zijn uitgesneden - de eerste impuls: klanten willen het boek aanraken om de structuur te voelen en aan te raken. Een sensuele ervaring die emoties oproept en daarbij zelfs de wens om het boek te kopen. Joann Peck en Jennifer Wiggins hebben dit verband onderzocht. Uit een onderzoek naar tastbare sensaties tonen Amerikaanse marketingprofessoren aan dat productverpakkingen die interessant aanvoelen de verkoop kunnen verhogen. 

Omzetgroei is een doel dat zowel drukkers als merkeigenaren altijd in gedachten hebben, samen met klanttevredenheid. Op dit moment geven jongere marketeers prioriteit aan onlineprocessen en digitale content. Dat is niet onterecht, omdat krachtige algoritmen de reacties van klanten bijhouden, automatisch interacties starten en meten of doelen zijn bereikt. Maar naast deze digitale processen is het belangrijk om te onthouden dat mensen gevoelige wezens zijn die door catalogi willen bladeren en de omslag van brochures willen aanraken. Onderzoeken tonen aan dat hoe langer mensen met een product doorbrengen, hoe meer geïnteresseerd ze zijn in het kopen ervan. Dus als u zich wilt onderscheiden van de menigte en buitengewone zintuiglijke reacties wilt bereiken bij uw klanten, moet u proberen om verpakkingen, boekomslagen of zelfs e-mails naar klanten af te drukken voor bepaalde gelegenheden met tactiele speciale effecten.
 

De weg om uit de niche te komen


Op het gebied van afdrukken zijn de tastbare speciale effecten zoals spotvernis, driedimensionale prints en visueel metallic, glanzende looks al enige tijd mogelijk. Zij waren echter lange tijd exclusief voor het hoogste segment. Met de conventionele productiemethoden kunnen extravagante afwerkingen vaak inefficiënt en tijdrovend zijn, zodat ze niet meer als service kunnen worden gebruikt, vooral voor kleine oplagen met krappe deadlines. Met de nieuwe 3DJetvarnish digitale technologie van het Franse bedrijf MGI is Konica Minolta nu een revolutie aan het doorvoeren voor printserviceproviders die grafische ondernemingen bijzonder creatieve en opvallende oplossingen willen bieden. Het resultaat is een compleet nieuwe, tastbare ervaring die zich op het eerste gezicht onderscheidt van gewone gedrukte producten. Tegelijkertijd maakt de technologie het mogelijk om verfraaide printproducten op dezelfde manier aan te passen als digitale content. Zo trekken gepersonaliseerde pakketten of brochures de aandacht van de klant en maximaliseren ze de respons.
 

Tactiele en milieuvriendelijke metallic effecten


De nieuwe technologie drukt nauwkeurig af met spotvernis, belicht specifieke gebieden en voegt 2D- of 3D-effecten toe. Het geheim is om de substraten goed voor te bereiden op vernis of hot wrapping. De zogenaamde corona-voorbehandeling is hiervoor geschikt. Het creëert bijvoorbeeld een functionele laag op folie, die zorgt voor een optimaal bevochtigingsgedrag en voldoende goede inktverankering. Afhankelijk van het ontwerp worden UV-coatingpigmenten selectief in lagen aangebracht. Hoe meer lagen vernis worden aangebracht, hoe makkelijker het is om het motief te voelen. Voor braille wordt bijvoorbeeld het hoogst mogelijke aantal afdrukbare lagen bereikt. 



Extra respons kan worden bereikt met goud, zilver en andere metaaleffecten die kunnen worden toegepast met hete folie. Uw klanten maken zich mogelijk zorgen over het milieu wanneer ze het woord folie horen. De door Konica Minolta gebruikte technologie past geen folie toe op het bedrukte product: Ze dienen slechts als drager voor de gemetalliseerde pigmenten. Alleen deze pigmenten worden overgebracht naar de vernis; de folie blijft in de pers en wordt gerecycled. Dit betekent dat metallic effecten geen schadelijk kunststofafval produceren, zowel tijdens de productie als tijdens de verwijdering van de afgewerkte afdrukproducten.

Extra kosten betalen zich uit


MGI heeft printafwerking betaalbaarder gemaakt - en niet alleen voor high-end opdrachten. Toch zijn er klanten die de kostprijs en de langere doorlooptijden in vergelijking met standaardafdrukken niet betalen. "Een van onze klanten koos voor een rendabelere zeefdruk van zijn catalogus. Vervolgens hebben we op eigen kosten een monster gemaakt met een 3D-lak voor de omslag. De klant was zo enthousiast over het voorstel dat hij de hele productie stopte en ons de afgedrukte vellen op de MGI JETvarnish 3D Evolution liet afwerken", meldt een medewerker van druckpartner in Essen. 



Het voorbeeld laat zien dat wanneer klanten van grafische ondernemingen de mogelijke effecten hebben gezien en gevoeld, ze de innovatieve aanpak waarderen en bereid zijn om er meer voor te betalen. In het onderzoek 'Beyond CMYK: The Use of Special Effects in Digital Printing, Keypoint Intelligence' gaven Europese grafische ondernemingen aan bereid te zijn om een premie van maximaal 89 procent te betalen voor digitale printverbeteringen in plaats van zuiver CMYK-printen. Van een grotere bewustwording bij de verkooppunten tot het creëren van meer waarde voor printbedrijven, verbetering is daarom een win-winontwikkeling voor de printindustrie. 


 

Geprinte geluiden en geuren?


Als u als leverancier van printservices wilt opvallen ten opzichte van de concurrentie, klanten tevreden wilt stellen en zo nieuwe verkoopmogelijkheden wilt benutten, kunt u de digitale coatingtechnologie niet negeren. En wie weet welke emotionele innovaties de toekomst zal brengen: misschien zullen nieuwe processen golven op een reisbrochure laten bewegen of zullen we in staat zijn om de geur van maaltijden op menu's te ruiken. Het klinkt utopisch, maar dat is wat veel experts vroeger dachten over de tactiele print.
 
Hier ziet u voorbeelden van afdrukverbetering op verpakkingen die alle zintuigen aanspreken. 

Lees hier hoe wow-effecten in de praktijk worden gecreëerd bij druckpartner. 
Dit is misschien ook interessant voor u:

Met een goed geplande web-to-print-shop op weg naar meer verkoop en geoptimaliseerde processen

Bent u van plan een web-to-print-shop te introduceren? Ga voor een...

Commercieel printen
06.11.2023
Van ons voor u: