Een hoed met een sluier van zwarte kant siert een boekomslag. De delicate kanten ornamenten schijnen subliem op de matte achtergrond en zien eruit alsof ze zijn uitgesneden - de eerste impuls: klanten willen het boek aanraken om de structuur te voelen en aan te raken. Een sensuele ervaring die emoties oproept en daarbij zelfs de wens om het boek te kopen. Joann Peck en Jennifer Wiggins hebben dit verband onderzocht. Uit een
onderzoek naar tastbare sensaties tonen Amerikaanse marketingprofessoren aan dat productverpakkingen die interessant aanvoelen de verkoop kunnen verhogen.
Omzetgroei is een doel dat zowel drukkers als merkeigenaren altijd in gedachten hebben, samen met klanttevredenheid. Op dit moment geven jongere marketeers prioriteit aan onlineprocessen en digitale content. Dat is niet onterecht, omdat krachtige algoritmen de reacties van klanten bijhouden, automatisch interacties starten en meten of doelen zijn bereikt. Maar naast deze digitale processen is het belangrijk om te onthouden dat mensen gevoelige wezens zijn die door catalogi willen bladeren en de omslag van brochures willen aanraken. Onderzoeken tonen aan dat hoe langer mensen met een product doorbrengen, hoe meer geïnteresseerd ze zijn in het kopen ervan. Dus als u zich wilt onderscheiden van de menigte en buitengewone zintuiglijke reacties wilt bereiken bij uw klanten, moet u proberen om verpakkingen, boekomslagen of zelfs e-mails naar klanten af te drukken voor bepaalde gelegenheden met tactiele speciale effecten.