Commercieel printen

De evolutie van digitaal printen en een blik op 150 jaar Konica Minolta

Hoeveel bedrijven kent u die al 150 jaar bestaan? Konica Minolta ontwikkelt sinds 1873 innovatieve technologieën voor haar klanten.

01.02.2024
5 minuten 5 minuten
150 Years Anniversary Picture Visual Konica Minolta
Inhoudstafel
Je zou het niet denken, maar de opkomst van digitaal printen dateert uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Pas in de jaren 70 raakte digitaal productieprinten wijdverspreid. Vandaag de dag is Konica Minolta marktleider in Europa op dit gebied. Het bedrijf biedt hoogwaardige printoplossingen, d.w.z. de hardware, software en services waarmee printbedrijven nieuwe diensten kunnen aanbieden en tegelijkertijd de kosten kunnen verlagen.

De ontwikkeling van digitaal printen 

Het begon allemaal in 1938 toen Chester Floyd Carlson de elektrofotografie uitvond. In deze vorm van fotografie wordt er een latente afbeelding van elektrische lading gemaakt op basis van een belicht origineel. Inkt hecht zich aan de geladen delen, wat vervolgens kan worden gebruikt om een kopie van het origineel te drukken. Elektrofotografie (ook wel xerografie genoemd) vormde de basis van de digitale printmethode. Het duurde echter nog wel enige tijd voordat deze technologie de aandacht trok. 

In 1944 ging een Amerikaans onderzoeksinstituut zich interesseren in de elektrofotografie.  In 1950 ontwikkelde Haroid Xeros de eerste kopieermachine op basis van hetzelfde functionele principe. De doorbraak kwam zo'n tien jaar later met het printermodel 914. Deze machine van 300 kg rolde in de jaren 70 meer dan 200.000 keer van de productieband. In de loop der tijd werden de machines en de technologie telkens verbeterd.

De mijlpalen van Konica Minolta op weg naar zijn succes als hoogwaardige inkjet-expert 

1873, dat was drie jaar voordat Alexander Graham Bell het patent voor de telefoon indiende. En zes jaar voordat Thomas Alva Edison de elektrische gloeilamp uitvond. In dat jaar begon het verhaal van Konica Minolta, toen Rokusaburo Sugiura in Tokio een kleine winkel opende, gespecialiseerd in fotografische en lithografische producten. Vandaag de dag werken meer dan 40.000 mensen wereldwijd bij Konica Minolta op en met toonaangevende technologieën.  

Aan het begin van de inkjetsector was er een visie: "Als we de juiste inkt voor het medium kunnen ontwikkelen, kunnen we printen op hout, glas, textiel, tapijt, plaatmetaal en alles kan in de toekomst in principe een fotomedium zijn." De nieuwe mogelijkheden werden voor het eerst aan de mode-industrie gepresenteerd, waar het idee om op unieke stukken textiel te printen in goede aarde viel.   

Vandaag de dag heeft Konica Minolta 40 jaar aan ervaring met inkjetprinting, bezit het alleen al in Japan meer dan 12.000 patenten en investeert het jaarlijks 571,5 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling op dit gebied. Het leeuwendeel van de geprinte textielproducten van wereldwijd toonaangevende modebedrijven, zelfs van de luxe merken, worden gemaakt met digitale textielprinters van Konica Minolta.



Wat zijn de voordelen van digitaal printen? 

In tegenstelling tot printen met platen wordt bij digitaal printen elke afbeelding helemaal opnieuw opgebouwd. Dit biedt de mogelijkheid om wisselend afzonderlijke pagina's aan te passen en gepersonaliseerde mailings of tijdschriften te printen.  

Terwijl offsetdrukken pas rendabel wordt vanaf een bepaald aantal, kan bij digitale producten zelfs de allerkleinste oplage van één stuk op een economisch rendabele manier worden geproduceerd. Denk dan bijvoorbeeld aan posters en billboards. Bovendien zijn de mogelijke substraten zeer divers. Naast papier kan er ook op vele andere materialen worden geprint, wat met name voor de reclamesector zeer interessant is. Van panelen en borden tot dekzeil en vinylvloeren tot behang. 

Ook zorgen de hoge precisie en kwaliteit waarmee kleuren en details worden gereproduceerd, ervoor dat digitaal printen ideaal is voor het maken van hoogwaardige printproducten in kleine oplagen. Door de korte insteltijd in vergelijking met het offsetdrukken zijn de doorlooptijden korter. Dit is vooral gunstig voor marketingcampagnes of evenementen met een korte looptijd.

Digitaal printen is over het algemeen een kosteneffectieve manier om op maat gemaakte en professionele printproducten in kleine oplagen te produceren zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Bijzonder populaire producten met een kleine oplage zijn onder andere flyers, papieren tassen en menu's.
De voordelen van digitaal printen in één oogopslag
 
  1. Zeer flexibel: Geen statisch drukvorm nodig; zelfs kleine oplagen zijn eenvoudig te produceren; kan zonder problemen worden gerealiseerd. 
  2. Breed scala aan toepassingen: Dankzij de moderne apparatuur kan digitaal printen worden toegepast op tal van materialen zoals papier, hout en glas.  
  3. Korte productietijd: De producten worden meestal binnen 1-2 dagen geprint. 
  4. Zeer individueel: De mogelijkheden voor het personaliseren van het gewenste product, zoals visitekaartjes of flyers, zijn onbegrensd.  
  5. Hoge kwaliteit: De print- en kleurkwaliteit zijn gegarandeerd consistent.
  6. Voordelig: Digitaal printen heeft een zeer goede prijs-prestatieverhouding, vooral bij kleine productieaantallen. 
  7. Duurzaam: Digitaal printen is niet alleen flexibel, het is ook duurzaam, omdat er helemaal geen drukplaten worden gebruikt. Dit bespaart geld en werktijd en is beter voor het milieu.

Als printbedrijf kunt u profiteren van deze mogelijkheden: 

  • Gebruikmaken van automatiseerde printproductie met passende applicaties voor automatiseringen en boekproducties, en professionele inline afwerkingsapparatuur. 
  • Voortbouwen op de hardwareproducten van Konica Minolta, waaronder de digitale technologie, printen op groot formaat en optimaliseren van de algehele productiviteit. 
  • Profiteren van de professionele directe communicatie van VDP met oplossingen voor het printen van variabele gegevens, transpromotioneel printen en crossmediale communicatie. 
  • Benutten van betrouwbare web-to-print technologie en diversificatie. 
  • Optimaliseren van controle van de uitvoer door de integratie van applicaties voor efficiënt kleurbeheer, het gereedmaken en uitvoerbeheer. 
Konica Minolta zet zich in om u te helpen een snel rendement op uw investering (ROI) te realiseren. De printexpert biedt de ondersteuning en zakelijke tools die u nodig hebt om nieuwe markten te betreden. Hieraan ten grondslag ligt een focus op print- en webtechnologieën om uw bedrijf vooruit te helpen. Terwijl de markt van het digitale productieprinten zich snel ontwikkelt, investeert Konica Minolta in onderzoek en ontwikkeling om met nog innovatievere oplossingen te komen.

De weg naar marktleiderschap op het gebied van productieprinten 

Konica Minolta betrad in 2004 met succes de markt voor productieprinten en is daar nu een van de toonaangevende leveranciers. Konica Minolta richtte zich aanvankelijk op de markt voor losse A3-vellen. Tegenwoordig is Konica Minolta marktleider in Europa in het productieprinten van losse A3-vellen. Hieruit blijkt de sterke inzet van het bedrijf op het gebied van innovatie, kwaliteit en klantgerichtheid.  

Als dienstverlener voor de productieprintsector biedt Konica Minolta geïntegreerde workflows en applicaties, evenals professionele en geavanceerde hardwareproducten om u te helpen uw bedrijf vooruit te helpen. Konica Minolta helpt printbedrijven met het identificeren en implementeren van nieuwe kansen om besparingen te realiseren, de productiviteit te verhogen, nieuwe services te leveren en de winst te vergroten.

  
Meer informatie over 150 jaar Konica Minolta vindt u HIER
Dit is misschien ook interessant voor u:

Industry 5.0: De focus ligt op de mens

Digitalisering maakt bedrijven efficiënter. Bij Industry 5.0 staat het...

Commercieel printen
30.05.2023

De trends die bepalend zijn voor digitaal printen in 2024

De opmars van digitaal printen is niet te stuiten. Voor de printsector zal...

Commercieel printen
09.01.2024

Trek jong talent aan... en leid ze zelf op!

Ga het tekort aan geschoolde werknemers tegen door zelf uw eigen medewerkers...

Commercieel printen
02.01.2024
Van ons voor u: