De mijlpalen van Konica Minolta op weg naar zijn succes als hoogwaardige inkjet-expert
1873, dat was drie jaar voordat Alexander Graham Bell het patent voor de telefoon indiende. En zes jaar voordat Thomas Alva Edison de elektrische gloeilamp uitvond. In dat jaar begon het verhaal van Konica Minolta, toen Rokusaburo Sugiura in Tokio een kleine winkel opende, gespecialiseerd in fotografische en lithografische producten. Vandaag de dag werken meer dan 40.000 mensen wereldwijd bij Konica Minolta op en met toonaangevende technologieën.
Aan het begin van de inkjetsector was er een visie: "Als we de juiste inkt voor het medium kunnen ontwikkelen, kunnen we printen op hout, glas, textiel, tapijt, plaatmetaal en alles kan in de toekomst in principe een fotomedium zijn." De nieuwe mogelijkheden werden voor het eerst aan de mode-industrie gepresenteerd, waar het idee om op unieke stukken textiel te printen in goede aarde viel.
Vandaag de dag heeft Konica Minolta 40 jaar aan ervaring met
inkjetprinting, bezit het alleen al in Japan meer dan 12.000 patenten en investeert het jaarlijks 571,5 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling op dit gebied. Het leeuwendeel van de geprinte textielproducten van wereldwijd toonaangevende modebedrijven, zelfs van de luxe merken, worden gemaakt met digitale textielprinters van Konica Minolta.