Voorspellingen omtrent commercieel printen voor 2023 – inzichten van Konica Minolta

| 13 maart 2023

Visie van Olaf Lorenz, General Manager, International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

In een wereld waarin consumenten zich steeds bewuster worden van hun consumptie en de schaarste aan natuurlijke hulpbronnen, blijft digitale printtechnologie het stralende middelpunt voor printleveranciers in een snel veranderende wereld. Het digitale tijdperk van communicatie via meerdere kanalen kan de manier waarop we denken, communiceren en leven veranderen, maar zal nooit de aantrekkingskracht van prints kunnen vervangen.


Digitaal printen wordt omschreven als de 'motor van de groei'¹ voor fabrikanten van apparatuur in de jaren 2020. We zien nog steeds een verschuiving van analoog naar digitaal naarmate meer merken en retailers flexibiliteit, automatisering en snelle respons zien als cruciale factoren om te voldoen aan snel veranderende vraagpatronen in een nieuwe wereld vol mogelijkheden.

 

De overgang van analoog naar digitaal is onstuitbaar

Andere trends op het gebied van fast fashion, kleine oplagen, personalisering en snelle levering worden ondersteund door het gebruik van digitale prints. De overgang van analoog naar digitaal heeft echt positieve kanten. Het is te beschrijven als het geluid van paarden in galop die steeds dichterbij komen. De transitie is niet te stoppen.

 

Nu trends als automatisering, online printaankopen en webshops zich steeds sneller ontwikkelen, zien we overal kansen voor klanten die hun printmogelijkheden willen vergroten terwijl ze een nieuwe wereld vol mogelijkheden betreden. Deze zijn onderdeel van nieuwe toepassingen die alleen via digitale productie kunnen worden aangeboden.

 

Doordat het aantal handelingen wordt verminderd, is de kans op menselijke fouten veel kleiner

Vooruitblikkend zien we dat procesoptimalisatie en automatisering nog meer zullen worden toegepast in het streven naar de slimme fabriek. De vaardigheden en creativiteit van mensen zullen altijd belangrijk en waardevol blijven voor printbedrijven, maar door processen zo veel mogelijk te automatiseren, worden de arbeidskosten verlaagd en de productiviteit geoptimaliseerd. Doordat het aantal handelingen wordt verminderd, is er veel minder kans op menselijke fouten, die geldverslindende vertragingen of productiefouten kunnen veroorzaken.

 

Workflow-, software- en procesautomatisering zijn, samen met cloudoplossingen en de verwerking na het printen, de belangrijke drijfveren voor efficiëntie en het toevoegen van meerwaarde als onderdeel van de drive naar de ‘slimme fabriek’. Overal zijn mogelijkheden. De commerciële en industriële printmarkten blijven groeien dankzij digitaal printen, terwijl de oplagen steeds verder omlaag gaan en de vraag naar duurzame productiemethoden steeds groter wordt door het verminderen van afval. Dit is steeds belangrijker geworden, vooral met wereldwijde uitdagingen in de beschikbaarheid van grondstoffen, stijgende prijzen en energiekosten, en een tekort aan vaardigheden die het vertrouwensniveau hebben geraakt.

 

Verpakking is ook een strategisch onderdeel van een product, waarvoor printen essentieel is. Traditioneel gebeurde dit door middel van analoge systemen met grootschalige productie. Maar de behoefte aan kleine oplagen, kostenreductie en snelle doorlooptijden zijn allemaal factoren die de implementatie van digitale oplossingen in dit segment versnellen.

 

Verstandige strategische investeringen zorgen ervoor dat printbedrijven succesvol zijn

Terwijl analoog nog steeds de totale printmarkt domineert in termen van volume en waarde, groeit digitaal sneller en neemt het een groter aandeel van de omzet in. Deze trend wordt versneld door de coronapandemie. Volgens Smithers² stijgt de waarde van digitaal printwerk in heel Europa als printproces, van € 27,6 miljard in 2017 naar € 41,2 miljard in 2027, een verandering van 14,2%. Daarbij zal het volume van al het digitale printwerk stijgen van 351 miljard A4-prints naar 582 miljard A4-prints, een verandering van 66% in dezelfde periode van 10 jaar. In totaal zal de digitale waarde stijgen van 16% van de totale waarde van printwerk en geprinte verpakkingen in 2017 naar 19,8% in 2027. Smithers³ wijst digitaal printen aan als de 'snelgroeiende sector van print-for-profit die ook de toeleveringsketens en bedrijfsmodellen verandert'.


De sterke opkomst van digitaal printen (2017-2027)

 

Inkjet wordt geprezen als echt baanbrekende technologie

Er is nog steeds sprake van groei in cut-sheet kleuren. Elektrofotografie doet zijn intrede bij verpakkingen, is goed ingeburgerd bij etiketten en groeit bij dozen en flexibele verpakkingen. "Inkjet zal echter de grootste groei doormaken en veel leveranciers verkondigen dan ook de komst van een echt baanbrekende technologie"⁴. Daaraan wordt toegevoegd dat de te behalen kwaliteit gelijk is aan die van de kleurenlitho. En het is het "snelst groeiende printproces".

Nieuwe inkjetapparatuur is de snelst groeiende apparatuur in veel categorieën⁵. Een voorbeeld daarvan is sheetfed inkjet, waar we een belangrijke rol in spelen met onze meermaals bekroonde AccurioJet KM-1-productieprinters. Deze worden ook 'de Zwitserse zakmessen van het printen' genoemd, omdat ze zoveel toepassingen hebben.

Nu de digitale printtechnologie in opmars is, blijven we uiterst positief over de toekomst. Ons optimisme wordt ook weerspiegeld in het achtste drupa Global Trends Report⁶, waarin wordt gesproken over een terugkerend vertrouwen, ondanks het feit dat de wereldwijde economische markten sinds de Tweede Wereldoorlog nooit eerder zoveel schokken hebben ervaren als in de afgelopen twee jaar. "Printbedrijven en leveranciers geven aan dat ze vastbesloten zijn hun bedrijf te laten groeien en zo nodig te investeren vanaf 2023", aldus een samenvatting van de rapport⁷.

De verkoop van digitale apparatuur zal de komende 10 jaar consequent toenemen

Analisten van Smithers⁸ voorspellen ook een ‘consistente' stijging van de verkoop van digitale apparaten tot 2032. Dit betekent dat de investeringen zullen herstellen richting de niveaus van 2017. De verkoop van nieuwe apparatuur zal in de periode van 10 jaar stijgen met 2,2% CAGR (Compound Annual Growth Rate).

"Nieuwe printapparatuur vormt de motor van de groei in de digitale printmarkt", aldus het rapport⁹. "In de elektrografie zijn er cutsheet- en webfed-apparaten met verschillende prestatieniveaus. Inkjet heeft een zeer breed scala aan apparaten: goedkope apparatuur voor een breed formaat, specialistische integraties en een groot aantal sheetfed-productieprinters in verschillende formaten."

In 2032 zal digitaal printwerk $ 230,5 miljard opleveren, wat neerkomt op bijna een kwart van al het printwerk en geprinte verpakkingen (net iets minder dan 30 biljoen prints). In het rapport¹⁰ staat ook dat het aandeel van digitale prints vanaf 2022 continu met 5,8% CAGR zal groeien, terwijl het volume met dezelfde hoeveelheid zal stijgen, voor een totale stijging van 75,2%.



Inkjet is de grote winnaar. Deze was goed voor 61,4% van de digitale printwaarde en 62,4% van het volume in 2017. Inkjet zal in 2032 groeien tot 74% van de waarde en 77,5% van het volume. Smithers zegt dat de lagere volumegroei de geleidelijke afschaffing van continu monochroom tonerprinten weerspiegelt, behalve in sommige beveiligingsniches.

   

We zien kansen op de toner- en inkjetmarkten voor onze klanten, en we proberen samen met hen commerciële kansen te onderzoeken. Digitale technologie biedt toegang tot vele functies die klanten in de commerciële print-, verpakkings- en industriële sector nodig hebben voor winstgevende toepassingen.

Naast accreditaties als FOGRA-certificeringen voor de KM-1e HD- en KM-1e-productieprinters op het gebied van onze inkjetprinters, hebben we ook veel successen geboekt met onze tonersystemen. Dit zullen we zeker voortzetten in 2023. Zo won onze AccurioPrint 7100-serie een BLI (Buyers' Lab Incorporated) 2022 Colour PRO Award van Keypoint Intelligence, niet eens een jaar na de introductie. Daarnaast ontving deze ook de hoogste veiligheidscertificering van TÜV Rheinland (ook toegekend aan de AccurioJet KM-1e).

Meerwaarde bieden voor prints door middel van coating en afwerking

Of het nu gaat om instapmodellen als de AccurioPrint 2100 met 100 ppm of om printers met een groot volume als de AccurioPress C1400-serie: Konica Minolta maakt gebruik van geavanceerde technologie en ontwerpen voor diens bekroonde printers. Samen met partner MGI zien we de groei en kansen die ontstaan door het bieden van meerwaarde voor prints door middel van coating- en afwerkingstechnologieën.

Maar we blijven niet stilzitten. Er moet nog een enorme klus worden geklaard om de markt te informeren over de voordelen van digitale productie. In ons samenwerkingsverband zijn we vastbesloten om onze klanten te helpen de mogelijkheden van digitalisering te onderzoeken en te benutten. Zo kunnen zij een hoger niveau van digitale ontwikkeling bereiken in hun organisatie door de werkplek te herzien.

Ondersteuning van een intelligente, verbonden werkplek

Naast het blijven versterken van onze positie als een van de belangrijkste fabrikanten in de productie van commerciële en industriële prints, zullen we ook naar het grotere plaatje kijken om klanten te helpen hun toekomst vorm te geven. Ter ondersteuning van een "intelligente, verbonden werkplek" biedt Konica Minolta services voor cloud-, IT-, managed print- en video-oplossingen voor werken op afstand, samenwerking, workflowbeheer en automatisering en beveiliging.

We kijken uit naar de kansen voor de toekomst. En één ding is zeker: de verschuiving naar digitale productie zal steeds prominenter worden in alle markten.

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Marketing Communications Expert

Marketing

kevin.maarssen@konicaminolta.eu

News

News

Konica Minolta viert haar succes op drupa met meer dan 200 beursverkopen

Na het demonstreren van end-to-end workflowdemonstraties met betrekking tot de belangrijkste aspecten van toner, inkjet, decoratie, afwerking, etiketten en verpakkingen en het tonen van een holistisch concept van toekomstige trends op drupa 2024...