Prognoses voor de label- en verpakkingsindustrie voor 2022

| 7 februari 2022

Inzichten van Konica Minolta.

Comments van Olaf Lorenz, Senior General Manager, Digital Transformation Division, Konica Minolta Business Solutions Europe

Het komende jaar biedt label- en verpakkingsbedrijven/omzetters veel nieuwe mogelijkheden op het gebied van digitaal printen, terwijl de wereld weer op ademt komt en er een periode van stabiliteit aanbreekt na het herstel van de ontberingen van de pandemie.



De dagen dat verpakkingen en labels alleen maar bedoeld waren om goederen en producten op een nuttige of praktische manier te identificeren of te beschermen, zijn voorbij. Vooral met de opkomst van digitale productie vormen labels en verpakkingen nu een integraal onderdeel van het merkimago en de hele aankoopervaring. Door gebruik te maken van variabele data en aangepaste, op maat gemaakte oplossingen krijgen providers de mogelijkheid om de winstmarges te vergroten.
 

Een waardevol marketingmiddel stimuleren met digitale productie

Door voortdurende innovaties in de technologie kan de verpakkingsindustrie zijn traditionele functionele rol van producten in een verpakking vervoeren of een label dat aangeeft 'wat er in zit' uitbreiden tot een waardevol marketingmiddel.  De trends voor 2022 zullen onder meer betrekking hebben op verbeterde nabewerking, zoals decoratie, meer automatisering, online printaankopen en webshops, plus natuurlijk de onstuitbare overgang van analoog naar digitaal.
 
De vraag naar een compleet productieproces met meer alles-in-één oplossingen zal blijven toenemen, evenals de behoefte aan productieapparatuur waarvoor minder operators met minder vaardigheden nodig zijn.
 

Essentiële hulpmiddelen om informatie over te brengen en het merk te versterken

Het is bekend dat labels en verpakkingen een basisonderdeel van de toeleverketens van basisverbruiksartikelen zullen blijven en essentiële tools zullen bieden om informatie over te brengen en het merk te versterken. De gezondheidszorg, farmaceutische sector en voedsel- en drankensector behoren tot de sectoren die in de toekomst groeigebieden zullen blijven voor het digitaal printen van labels en verpakkingen.
 
Merken zullen digitale middelen ook gebruiken om meer betrokkenheid en meer interesse in hun producten te stimuleren, en bovendien in een duurzamer milieu. Snel reageren met uiterst geautomatiseerde systemen die kleine hoeveelheden produceren is een manier om succesvol te zijn, waardoor merken kunnen voldoen aan de snel veranderende eisen van hun eigen klanten.
 

De productie vereenvoudigen om aan de vraag naar snelle respons te voldoen

Het is essentieel om strategieën en tactieken af te stemmen op de factoren die invloed hebben op de concurrentie en de verwachtingen van de klant, terwijl tegelijkertijd de productie moet worden vereenvoudigd om te voldoen aan de vraag naar snelle respons van een steeds kritischer klantenbestand. Software is ook een cruciaal onderdeel van de wens om de winstgevendheid te vergroten.

 

Een van onze grote successen op het gebied van software was bij een van onze klanten, L'Oréal, voor een interne online campagne waarbij we ons platform voor marketingautomatisering Markomi hebben gebruikt. Printen is uiteraard cruciaal om de aandacht van klanten te trekken. Maar softwaremogelijkheden maken het mogelijk om multimedia marketingcampagnes te definiëren, segmenteren, plannen en volgen, zoals voor die mondiale cosmeticagigant, die ook printapplicaties omvatten.

Lees de casestudy over L'Oréal

Mogelijkheden ontdekken met aantrekkelijke label- en verpakkingsoplossingen


We zien van dichtbij hoe merkeigenaren op zoek zijn naar innovatieve en aantrekkelijke printoplossingen voor commerciële en industriële applicaties. Met speciale, wereldwijde ondersteuning die lokaal over de hele wereld wordt geleverd, werken we nauw samen in partnerschappen met onze klanten en merken en blijven we hen helpen om naar nieuwe printmogelijkheden te zoeken.

De groei van e-commerce is in de toekomst zeker een bepalende trend in de voortdurende groei van de productie van digitale verpakkingen en labels. Dit zal een grote impact hebben op omzetters. Ze moeten in het bijzonder snel kunnen reageren en specifieke verpakkingsontwerpen voor e-commerce kunnen ontwikkelen die de inherente uitdagingen van distributie per post, en niet van de detailhandel, oplossen. Ook het versiebeheer en de personalisering nemen toe.

Als wereldwijde technologieleverancier met een lokale servicestructuur zien we de komende jaren nog steeds aanzienlijke mogelijkheden voor digitaal printen in zowel de label- als verpakkingsproductie.
 

Ervoor zorgen dat producten opvallen in een steeds drukker wordende markt

Dit lijkt ook de visie van onderzoeksanalisten te zijn. In het artikel Future of Packaging Strategic Forecasts to 2030 [1] van Smithers wordt beweerd dat technologische verbeteringen de deuren openen voor steeds meer verpakkingsapplicaties. "Steeds meer merken willen met hun verpakking de consument een verhaal vertellen, in de hoop dat hun product hierdoor opvalt in een steeds drukker wordende markt", aldus het rapport. "Personalisering stelt merken in staat een persoonlijke band met de consument te ontwikkelen, in de hoop dat een positieve interactie meer omzet in de toekomst zal betekenen."
 
In 2019 taxeerde Smithers de markt voor digitaal printen voor verpakkingen op $18,9 miljard, met een totale productie van 2,54 miljoen ton. De groei wordt geschat op 10,9% samengestelde jaarlijkse groei tot 2024, en daarna in hetzelfde tempo.  [2]
 


Versnelling van digitale productie dankzij pandemie

De 'onvermijdelijke opmars' naar digitale productie van labels en verpakkingen versnelt, volgens een marktperspectief van IDC over 'groeimogelijkheden in digitale labels en verpakkingen' (documentnr. EUR146199521, augustus 2021). "De pandemie heeft de markt ontwricht en versneld", staat in het rapport. "Automatisering is een ander digitaal voorbeeld. Het gebruiksgemak en de geautomatiseerde workflows die worden ondersteund door digitale technologie stimuleren de groei van bedrijven. Door nog meer processen te integreren, zoals digitale coating, digitaal reliëf aanbrengen en stansen, zal de procesketen aanzienlijk groeien."
 
De definitieve conclusie: "Het lijkt erop dat digitale technologie zwaar de overhand zal krijgen."
 

De digitale productie van labels en verpakkingen maakt nog steeds een sterke opmars

Een voorbeeld van een partneraankondiging die op een belangrijke technologische stap voorwaarts duidt, is alphaJET, 's werelds eerste single-pass digitale fabriek 4.0 B1+-productieprinter van MGI Digital Technology, die het printen in één stap doorvoert naar directe inline nabewerking met UV-inkttechnologie op waterbasis. De mogelijkheden voor verpakkingen zijn eindeloos.

 

Met de extra voordelen van de introductie van onze nieuwe digitale inkjetproductieprinter voor golfkartonverpakkingen gaan we een nieuw jaar tegemoet, vol vertrouwen op toekomstige successen. Met de PKG-675i kunnen drukkerijen, omzetters en merkeigenaren profiteren van een gebruiksvriendelijke oplossing voor hun on-demand verpakkingsproductie, die aansluit bij de trend naar meer maatwerk voor golfkartondozen.

Verpakkingsoplossingen ontdekken
Onze toonaangevende productieprinter AccurioLabel 230 die gebruikmaakt van tonertechnologie blijft baanbrekend, en we zijn er natuurlijk trots op dat we nu meer dan 850 installaties over de hele wereld hebben. Volgens Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2021-2025 [3], de marktprognose van IDC, is ons marktaandeel nu gestegen naar 19,9% voor digitale label- en verpakkingsprinters wat verzendingen en waarde in 2020 betreft. En deze groei zal zich voortzetten. Labels vormen een markt waarin we amper vijf jaar geleden onze eerste stappen hebben gezet, maar qua waarde hebben we al een vijfde van de printerzendingen in de markt voor digitale labels en verpakkingen bereikt.
 
In 2020 betrof het aantal leveringen van digitale label- en verpakkingsprinters (L&P) in West-Europa 186 eenheden met een waarde van $97,6 miljoen, volgens IDC [4]. De West-Europese markt voor digitale L&P-productieprinters zal tussen 2020 en 2025 naar verwachting stijgen met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 13,1%. Verzendingen van tonerprinters vormen nog steeds het grootste deel van L&P-printers. Verwacht wordt dat de verzendingen van label- en verpakkingsprinters zullen stijgen van 186 eenheden in 2020 naar 344 eenheden in 2025.
 
We erkennen allemaal dat de voortdurende coronasituatie ongekende uitdagingen heeft veroorzaakt, maar langzamerhand vinden bijeenkomsten weer persoonlijk plaats en keren we terug naar het oude normaal. Persoonlijk bij elkaar komen zal nog belangrijker zijn bij evenementen, zoals de wereldwijde Labelexpo in Brussel (België), die van 26 t/m 29 april 2022 plaatsvindt, waarbij we aanwezig zullen zijn in hal 8 (stands C12/C19). We kijken ernaar uit om bestaande en nieuwe klanten te ontmoeten.

Naast live-evenementen zullen we onze online aanwezigheid blijven opbouwen en helpen we ideeën voor onze klanten uit te werken in de vorm van partnerschappen, ongeacht het 'communicatiekanaal'.

Het blijft ons streven om de best mogelijke service aan al onze klanten te leveren.

Meer informatie vindt u hier.

 

Bekijk onze trends video

De drie grootste trends in print op dit moment zijn: COVID-19 als een versneller van progressie, Duurzaamheid in drukwerk en Groei stimuleren met digitale embellishment

[1] pagina 37, Smithers Future of Packaging Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[2] pagina 38, Smithers Future of Packaging Strategic Forecasts to 2030, Georgy Cameron
[3] IDC Western Europe Digital Label and Packaging printer Forecast, 2021-2025, 2021, doc #EUR147967021, juli 2021
[4] IDC West-Europa Digital Label and Packaging printer Forecast, 2021-2025, Doc # EUR147967021, juni 2021

Boilerplate

About Konica Minolta Business Solutions Europe

Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, based in Langenhagen, Germany, is a wholly owned subsidiary of Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. With its unique expertise in imaging, data processing and data-based decision making, Konica Minolta creates relevant solutions for its customers - small and medium-sized businesses, large enterprises and public sector - and solves issues faced by society.

 

As a digital workplace solution provider, Konica Minolta helps its clients to identify and unlock the potential digitalisation holds and reach the next level in the digital maturity of their organisation by rethinking the workplace. In support of an ‘Intelligent connected workplace’, Konica Minolta offers cloud, IT, managed print and video solution services for remote working, collaboration, workflow management and automation and security. The company’s success in driving transformation is also confirmed by IDC, since the ‘IDC MarketScape: Worldwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment’ stated that Konica Minolta is ‘recognised globally as a leader in print transformation’. Konica Minolta has been a Microsoft Global Managed Partner since 2021.

 

Konica Minolta's Igniting Print Possibilities offering helps printers, converters and brand owners maximise workflow automation to increase efficiency. The company delivers consultancy in all communication matters as well as top-of-the-line production, packaging as well as label printers. Its finishing devices create print products that stand out and create added value. Konica Minolta has established itself as the production printing market leader for more than a decade in Europe (InfoSource).

 

For an increasing number of organisations, success today is more than the narrow definition of financial prosperity – it also includes protecting the environment and having a positive impact on their workforce as well as the societies they are embedded in. With its commitment to the Sustainable Development Goals (SDGs), Konica Minolta has pledged to consistently pursue its sustainability and social responsibility goals.

 

The company has been repeatedly recognised for its rich history of social contribution as well as for working towards achieving the SDGs throughout its business and supply chain. Konica Minolta is listed among “2021 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World” and received the highest level in EcoVadis Sustainability Ratings.

 

For its innovative service approach that complements their devices perfectly, Konica Minolta was awarded the prestigious ‘Buyers Lab PaceSetter Award for Serviceability and Support 2020/2021’ from Keypoint Intelligence.

 

Konica Minolta Business Solutions Europe is represented by subsidiaries and distributors in more than 80 countries in Europe, Central Asia, the Middle East and Africa. With approximately 9,000 employees (as of April 2021), Konica Minolta Europe earned net sales of over 1.9 billion in financial year 2020/2021.

 

For more information, please visit https://www.konicaminolta.eu/eu-en/news and follow Konica Minolta on Facebook, LinkedIn, YouTube and Instagram.

 

Terms and product names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders and are hereby acknowledged.

Contact

Contact

Kevin Maarssen

Expert Corporate Communications

Kevin.Maarssen@konicaminolta.eu

Mijlpaal voor Konica Minolta met 1000e AccurioLabel productieprinterinstallatie

Konica Minolta, marktleider op het gebied van productie van digitale labels, viert een 1000e installatiezending voor haar zeer succesvolle AccurioLabel toner-digitale productieprinter, nog geen zeven jaar na de intrede op de etikettenmarkt. Het...

Konica Minolta behaalt Fogra-accreditatie voor de AccurioPress C14000- en C4080-serie

Konica Minolta kondigt exclusief nieuw inline product aan met Plockmatic

Langenhagen |

Konica Minolta onthult de AccurioPrint 2100 productieprinter

Konica Minolta lanceert de nieuwe B2 Inkjetpers, de KM-1e HD