'Ik hou ervan om betrokken te zijn bij een project van het begin tot het einde. In deze functie kan ik mee iets creëren, ideeën ontwikkelen en het account managen.'

| 29 maart 2019

Drie Shared ICT Managers vertellen

IT is complexer dan ooit tevoren. Meer en meer processen verlopen digitaal en de hoeveelheid data binnen organisaties groeit enorm. Daarnaast werken medewerkers steeds mobieler. Dit brengt grote uitdagingen met zich mee op vlak van veiligheid, beheer en integratie en dit heeft een impact op het takenpakket van de IT-manager. Niet elke KMO kan deze evolutie opvangen met een in-house ICT-manager. Aurelium, IT Services by Konica Minolta, bedacht daarom het unieke profiel van Shared ICT Manager (SIM). Gilbert Waents, Filip Dhondt en Tim Jespers zijn SIMs en hebben elk een groep klanten die ze beheren en advies geven.


Wat zijn de hoofdtaken van een SIM?

Gilbert: Als SIM fungeer je als de IT-manager voor een bedrijf en ben je dus het eerste aanspreekpunt. Je moet weten waar de klant mee bezig is, en wat zijn behoeften en uitdagingen zijn. Je leert elk bedrijf grondig kennen, houdt rekening met het budget en langetermijnplanning, en je bouwt mee aan de toekomst van het bedrijf.

Filip: Als IT-manager maak je van dichtbij kennis met de kansen en bedreigingen die nieuwe technologieën met zich meebrengen voor bedrijven. Ik zie het als de taak van een SIM om dit in goede banen te leiden.
 

Wat zijn de eerste stappen wanneer een klant beroep wil doen op een SIM?
 

Filip: Nadat de audit klaar is, is het de taak van de SIM om de gegevens in het audit rapport te vertalen naar concrete aanbevelingen en oplossingen.
Tim: We werken het goedgekeurde concept vervolgens uit en treden tijdens de implementatie op als projectmanager. Kortom, het volledige beheer ligt in onze handen en het is onze verantwoordelijkheid dat het project volgens de gemaakte afspraken wordt opgeleverd.
 

Wat gebeurt er na de projectperiode?

Tim: Ook dan blijven wij het centrale aanspreekpunt op vlak van IT-infrastructuur. We zitten regelmatig met onze klanten samen en volgen de business nauw op. Zo blijven de lange termijn doelstellingen in het vizier.
 

Hoe ziet een werkdag er voor jullie uit?

Tim: In het algemeen start de dag met een opgemaakte planning die vaak verandert in loop van de dag. Er is de dagdagelijkse opvolging van projecten, IT- en projectmeetings, technische analyses van nieuwe klanten en prospecten bestuderen, werkorders administratief verwerken… Kortom, mijn dagen zijn zeer gevarieerd!
Filip: Enkele maanden geleden startte ik in deze nieuwe functie, dus ben me nog volop aan het inwerken. Mijn taak houdt ook in dat ik nieuwe projecten zal opstarten bij klanten.
Gilbert: Ook ik ben nieuw in de functie en ben me volop aan het inwerken. Er zijn al een aantal klanten overgedragen naar mij en ben deze dossiers aan het uitpluizen. Wanneer incidenten in het systeem binnenkomen, is het onze taak om deze op te volgen.
 

Wat spreekt jullie zo aan in deze functie?

Tim: Ik hou enorm van de afwisseling en de verschillende contacten die ik heb met klanten en collega’s. Ik hou van de lange termijn relaties die we opbouwen met onze klanten en de bijhorende dossierkennis die nodig is. Daarnaast heeft de job zowel een commerciële als een technische kant en ook dit spreekt me enorm aan.

Gilbert: Het is voor mij belangrijk dat ik voeling heb met wat ik doe. Ik hou ervan om betrokken te zijn bij een project van het begin tot het einde. In deze functie kan ik mee iets creëren, ideeën ontwikkelen en het account managen. Helemaal my cup of tea!


 

Schrijf u in voor onze webinars!

Schrijf u in voor onze webinars!