Bevestigingsspecialist Borgh kijkt over eigen grenzen heen

Bevestigingsspecialist Borgh kijkt over eigen grenzen heen

Bevestigingsspecialist Borgh kijkt over eigen grenzen heen

Dat de crisis niet ongemerkt aan de bouw voorbijgaat, merken ze ook bij Borgh, een belangrijke speler op het gebied van bevestigingsmaterialen. Maar daardoor laten ze zich niet van de wijs brengen. Door constant te vernieuwen – ook in documentoplossingen – en grenzen te verleggen, weet de onderneming ook nu nog op groei in te zetten.

Blijven vernieuwen, zoeken naar besparingen en letterlijk over je grenzen heen kijken. Dat zijn zo ongeveer de drie pijlers onder het succes van Borgh. Met een aanbod van 6.000 verschillende bevestigingsmaterialen is de onderneming hét adres voor de bouw, industrie en installatiebranche. “Of het nu gaat om een eenvoudige schroef, plug of boor of een complexe bevestiging, al onze producten hebben gemeen dat onze klanten efficiënter kunnen werken en kwalitatief goed werk kunnen afleveren”, vertelt CEO Richard Nagtegaal.


Dankzij een eigen R&D-afdeling kan Borgh snel inhaken op wat er in de markt wordt gevraagd. Op de trend van minder nieuwbouw naar meer renovatie antwoordden de productontwikkelaars met de ontwikkeling van een speciaal renovatieanker – een mooi succes in een stagnerende markt. “Ander voordeel van R&D in huis is dat we bijna iedere vraag van klanten met ja kunnen beantwoorden”, zegt Nagtegaal trots. “Bestaat een product niet, dan maken we het gewoon.”


Digitaliseringsslag

Borgh helpt niet alleen klanten om efficiënter te werken, in eigen huis is de onderneming ook bezig met een digitale efficiencyslag. ICT-verantwoordelijke Yvonne Thiel leidt het project: “Over een paar maanden moet de hele stroom van inkoop- en verkoopfacturen gedigitaliseerd zijn. We vragen leveranciers hun facturen digitaal aan te leveren. En we vragen klanten of we hen voortaan een digitale factuur mogen aanbieden.”


Spil in de digitalisering vormt de financiële software van DDI. “Dankzij PlanetPress kan dit pakket ‘lezen en schrijven’ met onze nieuwe Konica Minolta-multifunctionals. Want hoe ver we ook digitaliseren, we zullen altijd nog aanmaningen versturen en facturen per post binnenkrijgen. De inkomende papieren facturen scannen we in en sturen we vanaf de multifunctional direct naar de budgetverantwoordelijke. Die tekent de facturen digitaal af.” Met de nieuwe digitale werkwijze denkt Thiel zo’n 500.000 afdrukken per jaar te besparen. “De grote Océ-printer die we daar nu nog voor hebben, gaat in juli de deur uit. Dat is een mooi punt om naar toe te werken.”


Borgh Content


Kwaliteitsdrukwerk in huis

De drie nieuwe Konica Minolta-kleurenmultifunctionals passen goed in het Borgh-plaatje van kostenreductie en kwaliteitsverbetering. Thiel: “Doel was in eerste instantie om kleur in huis te halen voor het printen van onze productstickers. Maar nu de kwaliteit van de MFP’s zo hoog blijkt, printen we er ook onze documentatie mee. De term ‘offsetlook’ klonk mij aanvankelijk als verkooppraatje in de oren, maar nu ik het resultaat op 270 grams glossypapier zie, denk ik: het klopt echt.” Waar vroeger productflyers en A5-boekjes in hoge oplagen werden uitbesteed, kunnen Borgh-medewerkers ze nu zelf in huis – in precies de juiste oplage – reproduceren.


Naast de drie kleurenmultifunctionals heeft Borgh zo’n tien bureau-MFP’s van Konica Minolta afgenomen. Thiel: “Collega’s wilden nu eenmaal de print-, scan- en faxmogelijkheden dichtbij houden. Aanvankelijk was het idee om losse bureauprinters aan te schaffen, maar wie moet die dan onderhouden?” De keuze voor tien Konica Minolta’s bleek de juiste: “Sinds ze hier staan, heb ik nog geen enkele klacht gehoord. En mocht er wat zijn, dan weet ik zeker dat Konica Minolta dat voor me oplost.”


Grenzen verleggen

Waar Borgh intern figuurlijk de efficiency- en kwaliteitsgrenzen verlegt, daar kijkt de onderneming extern letterlijk naar de groeimogelijkheden buiten de Nederlandse grenzen. Nagtegaal: “We hebben momenteel al vestigingen in België, Duitsland en Zwitserland. En in Tsjechië werken we nauw samen met een Russische partij.” Dit jaar steekt Borgh de Atlantische Oceaan over naar Brazilië, één van de opkomende BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China). Waarom Brazilië? Nagtegaal: “Da’s een kwestie van ‘follow the money’. Er wordt momenteel zoveel gebouwd. Denk alleen al aan het komende WK Voetbal, waarvoor alle stadions en de bijkomende infrastructuur nog moeten worden neergezet.”


Of Borgh ook in Brazilië voor Konica Minolta kiest? “In Brazilië werken we nauw samen met een partner op het gebied van distributie en logistiek. We hebben nog geen eigen vestiging daar”, legt Nagtegaal uit. Thiel voegt toe: “Maar als dat het geval was geweest, dan had ik dat graag gedaan. Het werkt namelijk stukken efficiënter als je met dezelfde processen en partners werkt.”