Share
Door de pandemie kwam thuiswerken in een stroomversnelling terecht, maar eigenlijk zat het al in de lift voor de doortocht van het welbekende virus. Welke voor- en nadelen zijn intussen komen bovendrijven? En hoe gaan organisaties het beste om met al dat thuiswerken?
Werknemers die de hele tijd op afstand werken missen het sociale aspect van werken in een kantooromgeving. Ook een simpel praatje bij de koffieautomaat heeft immers zijn waarde. Fulltime op afstand werken betekent bovendien dat er minder gelegenheid is voor nieuwere of meer junior teamleden om informeel te leren van ervaren collega's. Managers doen er daarom goed aan om externe medewerkers aan te moedigen om voldoende online te communiceren met collega's en zich vooral niet te beperken tot werkgerelateerde communicatie. Ook regelmatige virtuele teambijeenkomsten met een sociaal doel kunnen helpen. En geformaliseerde mentorregelingen kunnen het leren van anderen dan weer bevorderen.
Onderzoek van Konica Minolta toont aan dat bijna de helft van de mkb's het ontbreken van de nodigde thuiswerkhardware en -software als een probleem ziet. Ervoor zorgen dat werknemers over de juiste hardware beschikken om productief te zijn - waar ze ook werken - moet een topprioriteit zijn. Naast een laptop, smartphone, tablet of ander apparaat moeten ze thuis ook kunnen beschikken over de juiste mobiele datategoeden of breedbanddiensten. Ook chat- en videoconferencingdiensten en andere samenwerkingstools voor werk op afstand zijn broodnodig. Door gebruik te maken van clouddiensten zoals Microsoft 365 kunnen zowel thuiswerkers als eerstelijnsmedewerkers vanaf elk apparaat eenvoudig toegang krijgen tot een breed scala aan tools. Vergeet echter niet uw organisatie te beschermen tegen cyberaanvallen: implementeer meteen ook de juiste beveiligingsdiensten en informeer uw externe medewerkers over de best practices. Het uitbesteden van de IT van thuiswerkers aan een externe specialist kan voor gemoedsrust zorgen, de productiviteit verhogen en de bedrijfscontinuïteit verbeteren.
Ook het vinden van de juiste bestanden en documenten is voor velen een uitdaging bij thuiswerken. En dat heeft natuurlijk een negatieve invloed op de productiviteit. Versnelde digitalisering - bijvoorbeeld door documenten te scannen of gebruiksvriendelijke enterprise contentmanagementoplossingen in te voeren - kan helpen om dit euvel op te lossen. Digitalisering vergemakkelijkt niet alleen het vinden van de juiste gegevens en documenten, het verbetert ook uw informatiebeveiliging door u meer controle te geven over wie toegang heeft tot wat.
Door de pandemie leerden organisaties en werknemers de voor- en nadelen van thuiswerken kennen. Organisaties hebben geleerd dat er aanpassingen nodig zijn op het gebied van technologie, opleiding en managementinspanningen, zodat individuen zich professioneel kunnen ontwikkelen en hun prestaties eerlijk geëvalueerd kunnen worden. Veel organisaties kiezen voor een flexibele, hybride aanpak waarbij werk op afstand en op kantoor worden gecombineerd. Zo’n aanpak vereist echter dat iedereen de nodige hulpmiddelen, technologie en ondersteuning krijgt. Ook een bedrijfscultuur die de verbondenheid tussen de collega’s stimuleert is essentieel. Wenst u meer informatie over hoe we uw organisatie kunnen klaarstomen voor telewerken? Neem dan snel contact met ons op!
Voelt remote werken als een stap terug in de tijd? Hoe werkt u met collega's en zakenpartners samen aan projecten? Als u samen aan een document werkt, moet u dan per e-mail concepten heen en weer sturen ter beoordeling en goedkeuring?
27 september 2024
Wanneer u de juiste keuzes maakt, gaan duurzaamheid en digitalisering hand in hand. U kan uw organisatie wendbaarder en robuuster maken, zonder dat u de planeet uit het oog verliest. Dat is belangrijk om verschillende redenen. Ten eerste is...
17 september 2024
26 juli 2024
18 juli 2024
05 juni 2024